Kadınca yaşantılara, sıkıntılara ya da ihtiyaçlara dair şeyler lüks, fazlalık, temel ihtiyaç harici olarak nitelendiriliyor ya… İşte tam da yaşamak istediğim gibi bir dünya, diyemeyeceğim bu dünya için… Şiirde ve filmde de aynı tavır geçerli. Tüm dünya nüfusunun yarısını doğrudan ilgilendiren şeyler ağza (sinemaya, şiire) alınmıyor. Ya da Laura Mulvey’in görsel haz ve eril bakış üzerine kaleme aldığı sinema teorisinde güzelce anlattığı gibi, eril bir bakış açısından, ancak onun haz nesnesi olabildiği ölçüde ana akımda kadına ve kadınca şeylere yer verilebiliyor. Şu “ana akım” denilen azman, güldürmeyen bir şaka… Ama birilerine kötü bir müjdem var… Adlı adınca regli ağrılarına adanmış nurtopu gibi bir film ve o filmin yönetmenine adanmış bir şiir var… Işık Dikmen, İçine Kaçan Kız filminin yönetmeni. Hafriyat’ı da ben yazdım.
İçine Kaçan Kız isimli kısa canlandırma (animasyon) filmde, kendi canavarları ile mücadele eden ve yine kendi meleklerinden yardım alarak dengesini bulan, kendisiyle barışan ve nihayetinde kendinden doğan bir dişi kahraman görmek beni çok memnun etti. Hayır, çok değil, aslında bir başka türlü memnun etti. Ve film bende; verdiği keyifle, teselliyle, kederle yer etti.
Hafriyat’ı kendimce sebeplerle yazdım. Şehrim için ayrı, kendim için ayrı dertliydim. İçine Kaçan Kız filminin ortaya çıkmasından iki sene kadar sonraydı. Hiç tereddütsüz bu şiiri Işık Dikmen’e adadım. Çünkü bir zincir olsun istedim. Hafriyat’ı okuyan filmi de merak etsin. Belki filmin beni başka türlü memnun etmesi gibi, film ve şiir de iki kere başka birilerini memnun eder. Tam da yaşamak istedikleri gibi bir dünyada yaşamayan birilerini iki defa, bir başka türlü memnun etme ihtimali, az şey mi?
Hem, zincir denen şey eklemlenerek sonsuza dek uzatılabilir de…
Dahası
-Çetin bir okuma deneyimi için; İçine Kaçan Kız filmindeki kimi imgelere ilham vermiş olan kitap Kurtlarla Koşan Kadınlar, Clarissa P. Estes, Ayrıntı Yayınları
-Filmin yurt içi ve yurt dışındaki festival yolculuğuna ve kendisine göz atmak için;
http://vimeo.com/42894677
-Laura Mulvey'in Hollywood sinemasının tadını kaçıran sinema teorisi için;
https://wiki.brown.edu/confluence/display/MarkTribe/Visual+Pleasure+and+Narrative+Cinema
hafriyat
şöyle;
koca koca binalar yıkılıyor içerimde
ve paldır küldür hafriyat, boşalıyor dışarıma
ne kocaymış ne binalarmış ne hafriyatmış o öyle
e kızım kardeşim
elim ayağım kesik
ben kesip atayım, kafamı da
bacaklardan yukarsı
benim masal kentim
şimdi dökümlü dönüşümlü
bata çıka uykulara uyuyamamalara
ben ve kasıklarım
yine de barışacağız
umuyorum
(İçine Kaçan Kız filminin yönetmeni Işık Dikmen'e adadım gitti, Hafriyat’ı)
İçine Kaçan Kız
3’ 15”
Yönetmen, Senaryo, Animasyon, Görüntü Yönetmeni, Kurgu: Işık Dikmen
Yapımcı: Berat İlk
Orijinal Müzik: İbrahim Özmen, Eylül Elitaş, Görkem Arıkan
Ses Tasarımı: Görkem Arıkan, Ozan Kurtuluş