Dirimart, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun “Sonsuz Yankı” başlıklı kişisel sergisini 27 Aralık 2023-21 Ocak 2024 tarihleri arasında Dolapdere ve Pera’da üç ayrı mekânda sanatseverlerle buluşturacak.
“Sonsuz Yankı”, Türk sanat tarihinin önde gelen isimlerinden Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun ürettiği her bir eserine sinmiş ölümsüz enerjisinin kalıcı evrenine bir bakış sunuyor. Usta bir hikâye anlatıcısı olan Eyüboğlu’nun eserleri, duyguların en katıksız ve ilksel hâliyle yoğruldu; sanatsal pratiğinde kullanıp benimsediği birbirinden farklı mecra ve üslup ise ruhundaki deneyciliği yansıtıyor. Sanatçının insan deneyiminin derinlerine kök salmış temaları konu alan eserleri, kültürel sembolizmi ve sıradan insanların yaşamlarını keşfe çıkarken, günümüzde hâlâ geçerli olan bir sanat anlayışıyla bağlantılar kuruyor. Bu bakımdan, eserleri bize çağdaşlığın kendi zamansal bağlamını nasıl aştığını, kuşaklar arasında nasıl iletişim kurabildiğini ve zamana meydan okuyan evrensel duyguları nasıl çağrıştırabildiğini hatırlatıyor.
“Sonsuz Yankı” sergisinde yer alan seçki, Eyüboğlu’nun kariyerinin –sanatçı kişiliğinin oluşmaya başladığı ilk yıllarından geleneksel motiflerle modernist etkileri uyumlu bir biçimde harmanladığı eserlerine ve daha sonraki soyut ve deneysel dönemine kadar– çeşitli uğraklarının panoramik bir manzarasını sunmanın yanı sıra, sanatçının büyük ölçekli eserlerini keşfetmek için benzersiz bir fırsat sunuyor. Sanatçının en bilinen başyapıtlarının yanı sıra daha önce gün yüzüne çıkmamış eserlerine de yer vererek izleyicileri Eyüboğlu’nun farklı yaratımları arasında büyüleyici bir keşif yolculuğuna davet ediyor. Sanatçının duyguları ve hikâyeleri başyapıtlara dönüştüren bir sanat simyacısı olduğuna dikkat çekerek bizi dünyayı onun gözlerinden görmeye, yaratıcılığının hâlen atmaya devam eden kalbini dinlemeye davet ediyor.
Serginin Dirimart Pera binasının 4. katında konumlanan birinci kısmı, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun erken dönem üretimlerine odaklanıyor ve onun Akademi’deki eğitim süreci ile üslubundaki dönüşümleri belgeliyor. Dirimart Pera binasının -1. (eksi birinci) katında konumlanan serginin ikinci kısmı ise Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun 1930’lar ve 1970’ler arasında ürettiği eserlerden oluşuyor. Sanatçının 1975 yılındaki vefatına kadar yatağının başucunda duran Yavuz Geliyor Yavuz eseriyle açılan ve son başyapıtı Mor Han’ı içeren seçki, Eyüboğlu’nun sanatsal gelişimine ve farklı dönemlerde tekrarlarla ele aldığı temalara tanıklık etmeyi mümkün kılıyor. Serginin Dirimart Dolapdere’de gerçekleşen üçüncü ve son kısmı, Eyüboğlu’nun 1950’ler ve 70’ler arasındaki üretimlerine yer verirken onun sanatsal ifadesinin doruğa çıktığı büyük ölçekli eserlerindeki ustalığına tanıklık etmek için de eşsiz bir fırsat sunuyor.