Dirimart, Albert Bitran’ın “Gölge Topraklar Gök Topraklar” başlıklı kişisel sergisini 2 Haziran’a kadar Dolapdere’deki mekânında, Jennifer İpekel’in “Kökler Üç Hür El” başlıklı kişisel sergisini ise 14 Haziran’a kadar Pera’daki mekânında sanatseverlerle buluşturuyor.
II. Dünya Savaşı sonrası Paris’te yükselen soyut sanat akımının önemli temsilcileri arasında yer alan Albert Bitran’ın 1956-2013 yılları arasında ürettiği eserlerin bir seçkisi niteliğindeki “Gölge Topraklar Gök Topraklar” başlıklı sergi, izleyicileri sanatçının şiirsel evreninde bir yolculuğa çıkarıyor. Bitran’ın Paris’teki atölyesine davet niteliğinde bir karşılamayla açılan sergi mekânı, tarihsel ya da üslup bazlı bir tasnifin ötesinde bir deneyim yaşatıyor. Sergi, Bitran’ın kariyeri boyunca sürdürdüğü mekânsal duyarlılık ile farklı dönemlerdeki serileri arasındaki akışkan geçişlere odaklanıyor. Sergide yer alan eserler, sanatçının geometrik soyut işlerle başladığı serüveninden Fransa’nın güneyindeki yaşamından esinlenen kırsal manzara soyutlamalarına, iç ve dış mekân kavramlarıyla oynadığı kompozisyonlara kadar geniş bir yelpazede sunuluyor. Son dönem eserleri ise zamanla birikmiş ve kendi iç dinamikleriyle oluşan yeni yapıların çözümlemesi olarak yorumlanıyor. Soyutlamalar üzerine bir dünyadan oluşan sergi, Bitran’ın sanatının ve yaşamının farklı evrelerini ele alarak eserlerinin zamana ve mekâna yayılan etkisini izleyiciye sunuyor.
Jennifer İpekel’in batik tekniğiyle ürettiği tekstil ve seramik eserler etrafında biçimlenen “Kökler Üç Hür El” başlıklı sergi, köklerimize ve evrensel değerlerimize dair bir keşif niteliği taşıyor. Sergi, tarihte farklı kültürlerden doğan tekstil işlerinin insanlık tarihindeki ve kültürel mirastaki önemine odaklanıyor. Eserler, kaynağını doğadan alan felsefi öğretilerle harmanlanarak izleyiciye yeni bir pencere açıyor. “Kökler Üç Hür El”, Tribawana felsefesinin evreni tanımladığı üç diyarı (Mikro, Makro ve Işık Kozmosu) temsil ediyor. Bu felsefi düşünceyle üretilen eserler, farklı kültürlerin yaratılış efsunlarına dayanırken doğa ile insan arasındaki bağın altını çiziyor. Sergide yer alan kumaş boyama teknikleri ve seramik işler, insanın doğayla ilişkisini derinden anlamlandırmaya olanak tanıyor.
Künye:
1. Albert Bitran, “Gölge Topraklar Gök Topraklar”, Paysage 1956 70 x 140 cm
2. Albert Bitran, “Gölge Topraklar Gök Topraklar”, Interieur Exterieur 1978 130 x 89 cm
3. Jennifer İpekel, “Kökler Üç Hür El”, Işık Kozmosu, 2024 El dokuması tekstil üzerine doğal indigo 263 x 76 cm
4. Jennifer İpekel, “Kökler Üç Hür El”, Nefertiti 2024 75 x 25 cm