07 EKİM, PAZARTESİ, 2024

Ece Bayram’ın İlk Sergisi “TK1663: Over The Salt Seas” Versus Art Project’te

Versus Art Project, Ece Bayram’ın “TK1663: Over The Salt Seas” başlıklı ilk kişisel sergisini 9 Kasım’a kadar sanatseverlerle buluşturuyor.

Ece Bayram’ın ilk kişisel sergisi “TK1663: Over The Salt Seas”, sanatçının son üç senelik üretimini bir araya getiriyor. Sergi İstanbul’da bir galeri mekânını mesken tutmuş olsa da sanatçının çalışmaları birden fazla şehrin merceğinden okunduğunda daha anlamlı hâle geliyor. Bayram için mekân olgusu bir tefekkür, yeniden düşünme ve bir saplantı deneyimi. Farklı mekânlar arasında hareket ederken, nesneler aracılığıyla mekânla olan ilişkisini inceliyor ve yerleşmiş kavramları köklerinden koparılmış, parçalanmış terimlerle yeniden düzenliyor.

“Bu üç yıllık çalışma serüveni, epoksi reçine, alüminyum, seramik fayanslar ve mobilya gibi çeşitli materyaller ile inşa edilmiş heykeller çevresinde vücut bulur. Hareketlilik ve durgunluk arasında konumlanan bu heykeller, beklenmedik bir eylem anında yakalanmışlardır. Nesneler adeta kendileri için bir performans sergiliyor gibidir; sandalyeler işlevlerini yitirir, halılar oluklanır, fayanslar ise yükselerek kendilerine hizmet eden kaidelere dönüşür. Bu bağlamda; heykelleri, terk ettiğimiz yerlerin filizlenişi artık yaşamadığımız şehirlerin akıntıları olarak görebiliriz. Şehri burada, rüya gibi bir tuhaflık ve derinlik içinde — derinden bağlandığımız anıların günlük yaşamın mevcut gerçekliklerinden daha yoğun ve canlı hâle geldiğini zaman — görürüz.

Bu sergide gördüğümüz şeyler, libidinal akıntılarla dolup taşan hayati kalıntılar ve ölümsüz nesnelerdir. Kullanım amaçlarından sıyrılmış bu nesneler, izleyicide bir huzursuzluk duygusu yaratır; ancak sergi boyunca tekrar eden şekiller ve motiflerle – oluklu formlar, sandalye sırtlıkları, kazınmış metinler – karşılaşırız. Bu unsurlar, izleyiciyi yönlendiren işaretlerdir. Eserlerin belirli yönleri, bir yerleşimin aşamalarını, evin sürekli olarak yeniden kurulmak zorunda olduğu bir durumda evin müzakere edilmesini ele alır. Bayram’ın simyasal düzenlemeleri, işlevi ya da tüketimi reddeden bir biçimde mekânı çağrıştıran totemik yapıtlara dönüşür.

Sergi, sanatçının İstanbul ile Hamburg arasındaki hareketi etrafında döner; iki şehirde üretilen işleri kapsar ve Londra’daki bir büyünün tesiri altındadır. Yokluk ve mesafe, aynı zamanda erotik bir gerilim yaratır; belirli anlarda metinler eserlere spektral imalarla dahil olur: "Yumuşak sakalı. Göğüs kılları. Sırtındaki nabzı." Bu ifadeler, soğuk ve geçirimsiz bir yüzeyde yer alan nazik izlerdir. Bunların spekülatif özlemler mi, yoksa geçmişin anlık geri dönüşleri mi olduğunu anlamak imkansızdır. Boynundaki dövmeleri, altın zinciri ve kıyafetler de fetişistik bir nitelik kazanır; mermer bir kaide üzerinde, yıpranmış ama temiz, giyilemez ancak yükseltilmiş bir deri topuklu bot, belirli bir anda donup kalmış, yoğun bir deneyimi temsil eder. Kristal işlemeli bir tanga ile gece kulübü banyosu sahnesi; sert bir yüzey üzerinde akan narin kumaş, bastırılmış bir arzunun mekânı olarak okunabilir, tahayyül edilen fakat şimdide gerçekleştirilemeyen, hafızada silinmez bir şekilde tutulan bir anı olarak yorumlanabilir.

Bayram’ın da ifade ettiği gibi, ‘bu heykeller, içinde arzunun itme çekmesinin, maddeselliklerin yarattığı gerginliğin, gerçek ve kurmaca imgelerin oynadığı ucu açık kurgusal alanlar yaratır.’ Böylece bu işler, geçiciliğin, bağlılığın ve ayrılığın kolektif akıntılarına temas eder. Eğer biyografik işaretler mekâna kazınmışsa, değişen mekânlar çağında anılar, kaçırılan şeyler, önceki yaşam dünyalarından taşınan hareketli fragmanlarla çağrılmalıdır. Bu sergideki nesneler, açıklanmamış anekdotlarla doludur; her giysi ve ev eşyası, psişik bir hazinede yerini alır. Bayram’ın ellerinde, bu nesnelerin sınırları aşma kapasitesi coşkulu bir biçimde ortaya çıkar.”

Künye:
1. Ece Bayram, ‘The twins twice (I) ,the twins twice (II)’, 2024,Cow hide, epoxy resin, pigment, acrylic paint, metal cables, 94 x 45 x 4 cm
2. Ece Bayram, ‘Again’, 2023,Handwoven rug, epoxy resin, pigment, braided chair seats braided chair back, metal rods, 12 x 225 x 215 cm
3. Ece Bayram, ‘Untitled 01’, 2021, Marmara marble , foam, epoxy resin,  acrlyque paint , leather boot, Total height 102 cm, Marble 64 x 25 x 25 cm
4. Ece Bayram, ‘SW 8.8’, 2024,Chrome, aluminium, 165 x 45 x 45 cm
5. Ece Bayram, ‘30’, 2022, Ceramic tiles, wood panel, grout, tile adhesive, chrome toilet paper holder crystal-embellished thong with a broken clasp, 90 x 30 x 30 cm

0
637
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage