13 TEMMUZ, CUMARTESİ, 2024

Fulya Erdemci Arşivi Salt Araştırma’da

Garanti BBVA tarafından kurulan Salt, 1950’lerden günümüze Türkiye’de sanat tarihi araştırmaları kapsamında küratör ve yazar Fulya Erdemci’nin (1962-2022) arşivinin dijitalleştirme ve kataloglama çalışmalarına başladı.

Fulya Erdemci’nin ailesiyle başlatılan iş birliği sonucu Salt’a devredilen arşiv, Erdemci’nin 1990’lardan 2022’deki vefatına kadarki süreçte gerçekleştirdiği sergilere dair belge ve fotoğraflar ile yazılarını bir araya getiriyor. Arşiv ve araştırma projesi, 13. İstanbul Bienali ile Cappadox Festivali’ndeki sergilerde Erdemci’yle birlikte çalışan Kevser Güler’in danışmanlığında yürütülüyor. Arşiv, önümüzdeki yıl çevrim içi erişime açılacak.

Fulya Erdemci, yürüttüğü proje ve araştırmalarda kamusal alanda sanat konusuna odaklandı. Küratörlüğünü yaptığı pek çok uluslararası sergi ve programda, farklı toplulukların bir arada var olma biçimlerini, ortak hareket imkânlarını ve hayal gücünün toplumsal olanaklarını irdeledi. Kamuya açık kentsel ve kırsal alanlarda mekân ile güncel bağlama duyarlı sergiler kurgularken, güçlü ve eleştirel bir perspektifin yanı sıra hassas ve şiirsel bir anlayışı koruma prensibini benimsedi.

Salt, Fulya Erdemci Arşivi’nin tasnif sürecinin ardından araştırma çerçevesini Erdemci’nin projelerinde odaklandığı kamusal alanda sanat etrafında genişletmeyi planlıyor. Kamu programları aracılığıyla tartışmaya açılacak araştırma kapsamında Erdemci’nin yazılarını bir araya getiren bir yayın da hazırlanacak. Salt Araştırma Sanat Arşivi, Yazıcı Ailesi, Refik Anadol, Hande Bozdoğan ve Murat Çağlar tarafından destekleniyor.

2002 ve 2005 yıllarında kentin sokaklarına yayılan “İstanbul Yaya Sergileri”ni düzenleyen Erdemci, aralarında “Modern ve Ötesi” (Semra Germaner, Orhan Koçak ve Zeynep Rona ile birlikte, Santralistanbul, 2007), SCAPE Kamusal Alanda Sanat Bienali (Danae Mossman ile birlikte, Yeni Zelanda, 2008), 54. Uluslararası Venedik Bienali Türkiye Pavyonu (2011) ile 13. İstanbul Bienali’nin (2013) de bulunduğu sergi ve bienallerin küratörlüğünü yaptı. 2015-2018 yıllarında Kapadokya’da düzenlenen Cappadox Festivali Çağdaş Sanat Programı’nın küratörlüğünü yürüttü. Program kapsamında “Kapadokya Çarpması”, “Gelin Bahçemizi Ekelim”, “Dünyadan Çıkış Yolları” ve “Sessizlik” sergilerini gerçekleştirdi. Direktörlüğünü yaptığı KØS Museum of Art in Public Spaces’da “Hummings” (Ulrikke Neergaard ile birlikte, Danimarka, 2021) sergisini düzenledi. Erdemci, küratörlüğünün yanı sıra Türkiye’de ve yurt dışında pek çok kurumda yöneticilik ve danışmanlık yaptı. 1993-2000 yıllarında İstanbul Bienali’nin; 2003-2004’te Proje4L Güncel Sanat Müzesi’nin direktörlüğünü üstlendi. 2004-2005’te İstanbul Modern’de geçici sergilerin küratörlüğünü yürüttü. 2008-2012 yıllarında Amsterdam'daki SKOR Foundation for Art and Public Domain’in direktörlüğünü yapan Erdemci, 2020’de Danimarka’daki KØS Museum of Art in Public Spaces’da küratör olarak göreve başladı. Aralarında Urbane Künste Ruhr (Almanya) ile MAXXI’nin (İtalya) de bulunduğu birçok uluslararası sanat kurumunda danışmanlık yaptı. Berlin Bienali, Sonsbeek International, “The International Award for Excellence in Public Art” [Uluslararası Kamusal Sanatta Mükemmellik Ödülü] gibi etkinliklerin seçici kurulunda yer aldı. Bilkent Üniversitesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi ve İstanbul Kadir Has Üniversitesi’nde dersler verdi. Yerel ve uluslararası pek çok dergi ve yayına yazılarıyla katkıda bulunan Erdemci, çeşitli kitapların editörlüğünü yaptı.

Künye:
1. Fulya Erdemci, 2012 Fotoğraf: Manuel Çıtak
2. Fulya Erdemci, Cappadox Festivali, Kapadokya, 2015
​3. Fulya Erdemci, İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde ders verdiği dönemden, takribî 2001-2007

0
861
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage