AZA-ART tarafından düzenlenen, küratörlüğünü Derya Yücel’in üstlendiği Mahmut Aydın ve Sefa Çatuk’un yapıtlarından oluşan “Karanlıkta Uzaklaşmalar ve Parıltılar” başlıklı sergi 11 - 27 Ekim tarihleri arasında Paris’te sanatseverlerle buluşacak.
Derya Yücel küratörlüğünde Mahmut Aydın ve Sefa Çatuk’un üretimlerini bir araya getiren “Karanlıkta Uzaklaşmalar ve Parıltılar” sergisi, ateşböceklerinin hayatta kalma serüveni ile hegemonya ve iktidar tarafından görmezden gelinen, bastırılan, sindirilen, yok edilen doğa, hafıza, tarih, kimlik, beden kavramlarına yönelik direniş ve var kalma mücadeleleri ile analoji kuruyor. Karanlığın içinde görünüp kaybolan ateşböceklerinin ışıltılı jestleri günümüz var kalma siyasetleri ve sanat arasındaki ilişkiye de ilham veriyor. Sergi, gecenin içinde yanıp sönen, uzaklaşarak kaybolan parıltıların başka bir yerde yeniden ortaya çıkıp görünür olduğu bir tahayyülü paylaşıyor.
“1975 yılında kaleme alınan ‘Ateşböcekleri Makalesi’ adıyla ün salan yazısında Pier Paolo Pasolini, ateşböceklerinin artık ortadan kaybolduğunu ilan eder. Bu metin yok edilen masumiyetin insancıl sinyallerine yazılmış bir cenaze ağıtı, ekolojik ve şiirsel bir imge olarak aşırı ışığa maruz kalmış bir dünyanın içinde görünürlüklerini kaybeden ateşböcekleri metaforunu kullanır. Fransız düşünür Georges Didi-Huberman ise bu minör parıltı kaynaklarının ortadan kaybolduğunu reddeder. Ona göre ‘var kalma mücadelesi’ antropolojik bir kabiliyettir ve hiçbir zaman hareketsiz ya da sabit değildir: her zaman bir kaçış, bir saklanış, bir yer değiştirme ve kendisi için çizilen sınırları aşarak kendine teğet olanı arama hâlidir.”
Adres: 10, Passage Thiere 75011, Paris
Künye:
1. Mahmut Aydın
2. Sefa Çatuk