17 OCAK, CUMA, 2025

Nazım Ünal Yılmaz’ın “Atsız Süvari” Sergisi Galerist’te

Galerist, Nazım Ünal Yılmaz’ın “Atsız Süvari” başlıklı kişisel sergisini 22 Şubat’a kadar sanatseverlerle buluşturuyor.

Nazım Ünal Yılmaz, özne-nesne ve insan-hayvan ilişkilerini ele aldığı eserleriyle güç dengelerini sorgulayan görsel bir anlatı oluşturuyor. Katalog metnini Alexander Koch’un kaleme aldığı “Atsız Süvari” sergisinde figürler, nesneleşmiş bedenler olarak izleyici karşısına çıkıyor.

“Hayatını şekillendiren bireyler, geleceğini tayin eden toplumlar ve gruplar, klasik felsefede özne olarak kabul edilir. Ancak, içinde asırlardır var olduğumuzu sandığımız yeni dünya düzeni ve entelektüel yapı söküm (dekonstrüksiyon) süreci, özne-nesne ilişkisini adeta tavuk-yumurta ilişkisine dönüştürdü. Bugün, özne ve nesne arasındaki sınırlar oldukça bulanıktır, tıpkı hayvan ve insan arasındaki fark gibi. Modern düşünce, öznenin kendini belirleme gücünü sorguladığı ilk duruşmadan oldukça bitap çıktı. Peki, bu durumun ‘Atsız Süvari’ sergisiyle ne ilgisi var?

Avusturyalı şair H.C. Artmann, bir sözcük bile yazmadan veya söylemeden de şair olunabileceğini, tek ön koşulun poetik davranma yönünde duyulan istek olduğunu söyler. ‘Bizzat mantık dışı bir jest, layıkıyla yerine getirildiğinde, olağanüstü bir güzelliğin eylemine, evet, şiire dönüşebilir,’ der ve şair ile nesnesi olan şiiri aynı potada eritirken, çok genişletilmiş bir alanda hareket eden belirleyici bir güzellik olgusuna inanır. Nazım Ünal Yılmaz da benzer bir inançla sergiye hazırlanırken, Artmann’ın dizelerinden yola çıkarak özne-nesne ilişkisini bir tartışmadan ziyade ironik bir şiir olarak okur. Bu bakış açısı aynı zamanda serginin adının da ilham kaynağıdır; ‘Atsız Süvari’, ipsiz cambaz veya boyasız ressam gibi özne/nesne ikilikleriyle şekillenen bir düşünsel sürecin ürünüdür.

‘Atsız Süvari’ sergisindeki figürler, nesneleşmiş bedenler olarak karşımıza çıkar: Etken gibi görünen fakat edilgen kalan topluluklar, yarışanlar ve savaşanlar… Bununla birlikte atlar; özgürlük, bağımsızlık ve güç gibi geleneksel anlamlarının ötesinde, Kafkaesk birer özne olarak resmedilir. Mahkemeye çıkarlar, sedyede taşınırlar.

Künye:
1. Nazım Ünal Yılmaz, Otoportre, 2023, Tuval üzerine yağlıboya, 50 x 40 cm
​2. Nazım Ünal Yılmaz, Atlarla Koşanlar, 2024, Tuval üzerine yağlıboya, 50 x 40 cm 

0
316
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage