19 HAZİRAN, ÇARŞAMBA, 2024

Pera Müzesi’nden Yeni Sergi: “Ters Yüz PƎRⱯ”

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi’nin İstanbul’daki mevcut sanat kurumlarına ve kentsel çevrelerine dair çoklu bakış açılarını, yüksek kültür ve popüler kültür arasında hareket ederek bir araya getiren yeni sergisi “Ters Yüz PƎRⱯ” 18 Ağustos'a kadar sanatseverlerle buluşuyor.

Pera Müzesi, ziyarete açıldığı 2005 yılından günümüze uzanan, üniversitelerle iş birliği yaparak gerçekleştirdiği gelenekselleşmiş sergileri “Ters Yüz PƎRⱯ” ile devam ediyor. Bauhaus-Universität Weimar’dan Prof. Mona Mahall ve Yelta Köm yürütücülüğündeki “Temsil Pratikleri ve Politikaları” bölümü ve Bremen Sanat Üniversitesi’nden Prof. Aslı Serbest yürütücülüğündeki “Geçici Mekânlar” bölümü iş birliğiyle düzenlenen “Ters Yüz PƎRⱯ”, küresel kapitalist ilişkileri ve yerelleşmiş kültürel pratikleri araştırıyor. Ayrıca mimarinin, kurumların kentsel çevreleriyle ilişkilerinde hem kurucu hem de açığa çıkarıcı bir rol oynayarak bu kurumların belirli bir yer ve zamanda nasıl aracılık ettiğini ve işlediğini inceliyor. Yerel, kâr amacı gütmeyen sanat mekânlarına odaklanan ve kamusal programına kültür-sanat çalışanları ile ziyaretçileri de dahil eden sergi, alternatif değerler üzerine düşünüyor, değerlendirmeler yapıyor.

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu’nda yer alan iki tablodan hareketle yola çıkan “Ters Yüz PƎRⱯ” sergisi üç bölümden oluşuyor. “Küreseller” bölümünde, ışıklı tabelaların, havuzların, Guzmanya bitkisinin ve deterjan kokularının adaptasyonları küresel kenti bir harabe olarak taklit ve teşhir ederken, Pera Müzesi’nin Art Deco kafesinden ödünç alınan avize de kurumun cazibeli kırılganlığının altını çiziyor. “Basamaklar”, dünyayı ya da bu bağlamda Pera bölgesinin merdiven ve rampalarla dolu karmaşık ve parçalı kentsel topografyasını temsil etmenin imkansızlığıyla oluşan travmayı işaret ediyor. Bu basamaklar, özellikle Bauhaus modernizminin ve genel olarak Batılılaşmış bir modernitenin yaygınlaştırdığı evrenselci biçim ve norm hayalini absürt hale getiriyor. “Spekülasyonlar” ise süregelen eşitsizlikleri ve şiddeti farklı bir şekilde harekete geçirerek gitgide soyutlaşan küresel ekonomik, politik, estetik spekülasyon ve değerlendirme süreçlerini yorumluyor. Yerel, kâr amacı gütmeyen sanat mekânlarına odaklanan ve kamusal programına kültür-sanat çalışanları ile ziyaretçileri de dahil eden sergi, alternatif değerler üzerine düşünüyor, değerlendirmeler yapıyor. “Ters Yüz PƎRⱯ”, kendini hem giderek birbirine bağlanan hem de parçalanan bir dünyada kurumların rolünü keşfetmek için ortaklaşa bir pratiği benimseyen bir kurum olarak öneriyor. Sergi; İstanbul, Ankara, İzmir, Tahran, Hong Kong, Osaka, Berlin, Weimar ve Almanya’nın diğer kentlerinden sanatçı, mimar ve araştırmacıları bir araya getiriyor.

Serginin katılımcıları arasında; Anıl Aydınoğlu, Arın Aydın, Aslı Serbest, Ayça Tuğran, Çisel Karacebe, Celal Orkun Gözübüyük, Dorian Beer, Elizaveta Boucke, Elif İmre Bilgin, Helen Christina Hümmer, Iben Schneider, Jolina Mix, Jisu Kim, Kitman Yeung, Leonie Link, Mona Mahall, Negar Rahname, Talia Ölker, Yelta Köm ve Yuhe Lin yer alıyor.

Künye:
1. Kolektif Çalışma, Temas Fanzinleri, 2023. Dijital tarama
2. Ayça Tuğran, Etnik Set, 2024. Alçı nesneler serisi
3. Leonie Link, Geçirgen Sınır Bordür, 2024. Dokuma yerleştirme
4. Jisu Kim, Dengesizlik Formu, 2024. Yerleştirme
5. Temas Fanzinleri, 2023. Dijital tarama
​6. Kitman Yeung, "Maskeleme, Kentsel Dönüşümler", 2024. Dokuma yerleştirme

0
2677
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage