18 NİSAN, PAZARTESİ, 2016

Siz Hâlâ Güney Kore Çok Mu Uzak Sanıyorsunuz!

İstanbul Film Festivali’nde bir Güney Kore filmi ‘Doğru Zaman’ı izlemek için isyan çıkaran ve sinema salonu basan seyirciyi ne kadar tanıyoruz? Bir Kore filmi için isyan çıkarılması garip gelmesin kimseye. Türkiye’de Kore kültürüne hayran azımsanmayacak bir grup var. Bu işin fitilini de vakti zamanında gündüz kuşağında yayınlanan Kore dizileri yakmıştı.

Siz Hâlâ Güney Kore Çok Mu Uzak Sanıyorsunuz!

Güney Kore filmi Doğru Zaman’ı izlemek isteyen seyircinin, isyan çıkarması ve sinemayı basması, İstanbul Film Festivali’nin 35. yılına damgasını vuracak kadar önemli bir olaydı ama fazla dikkat çekmedi, üzerinde çok da durulmadı. Oysa bu zamana kadar hangi festivalde seyirci ‘Biz bu filmi izlemek istiyoruz’ diye sinema basmıştı ki? 

Bilmeyenler için olayı bir hatırlatalım: Geçen hafta Doğru Zaman’ın Taksim Fitaş'ta 13.30'da gösterimi öncesi filmi izlemek isteyen ama bileti olmayan sinemaseverler; 'Bilet alıp gelmeyen olur, biz de onların yerine son anda bilet bulup gireriz' umuduyla (Festivalde biletli seyirci gelmediği zaman, son dakika o boş koltuklar tekrar satışa sunuluyor) sinemanın önünde bekleşmeye başladı. Yaklaşık 30-40 kişiydiler. Fakat umdukları olamadı. Bilet alanların hepsi sinemaya gelince, sinema salonunda boş yer açılamadı. Son ana kadar bekleyen seyirci grubu, beklentileri boşa çıkınca isyan başlattı 'Biz bu filmi görmek istiyoruz' diye.

Sinema salonuna girmeye çalıştılar. Salon görevlilerini, güvenliği atlatmak için türlü hamleler yaptılar. İçlerinden bazıları salon görevlilerine çelme takmaya bile kalktı. Ama olmadı. Çünkü sinema salonu ağzına kadar doluydu. 

Doğru Zaman, Coen Kardeşler’inYüce Sezar ve festivalin favorilerinden Gökdelen ile birlikte festival başlamadan önce biletleri en erken biten üç filmden biriydi. Ayrıca, bu iki film kadar popüler de değildi. Ne olmuştu da bu film, bu kadar ilgi görmüş ve isyan nedeni olmuştu? Bunun üzerinde biraz fikir egzersizi yapmakta fayda var.

Doğru Zaman’ın yönetmeni Hong Sang Soo, uluslararası sinema dünyasının tanıdığı bir yönetmen. Filmleri Cannes, Berlin gibi as festivallerde gösterildi. Hatta Doğru Zaman’ Locarno Film Festivali’nde gösterilmiş, Altın Leopar Ödülü almıştı.

Ama her ne kadar Martin Scorsese, Hong Sang Soo’yu Woody Allen’a benzetse de, Isabelle Huppert ‘Bambaşka Bir Ülkede’ filminde onunla çalışsa da, yönetmen Güney Kore sineması deyince Kim Ki Duk, Park Chan Wook, Kim Jee Woon gibi hemen akla gelen sinemacılardan biri değil. Yıldızının son yıllarda parladığı muhakkak! Hatırladığım kadarıyla Hong Sang Soo’nun ülkemizde herhangi bir filmi vizyona da girmedi ama Onun Geldiği Gün filmi 2011’de Gezici Festival’de, Ha ha ha, Hepimizin Sevgilisi ve Özgürlük Tepesi de İstanbul Film Festivali’nde gösterilmişti. Yani has sinemaseverlerin bildiği bir isim Hong Sang Soo. Ama açıkçası filmiyle isyan çıkartacak kadar ülkemizde fenomen olmuş bir yönetmen mi derseniz orası tartışmalı! 

Peki o zaman bu filme olan ilginin sebebi nedir? Aslında Türkiye’de çok ciddi bir Kore kültürü hayranlığı var. Belki bu hayranlık görünür değil ama internet üzerinde şöyle hafiften bir arama yaptığınız zaman gördükleriniz sizi şaşırtabilir.

Bu hayranlığın Güney Kore-Türkiye arasındaki tarihi bağlarla pek ilgisi yok! Biraz TV dizileri üzerinden gelişen bir durum var karşımızda. 2005 ile 2010 arasında televizyonda özellikle gündüz kuşağında pek çok Güney Kore dizisi yayımlandı. Bu diziler fenomen oldu. İnanmayan Muhteşem Kraliçe dizisini bir araştırsın. Bu diziler Kore’ye, ülke kültürüne olan ilgiyi artırdı. Fan siteleri kuruldu. İnternet üzerinden başka diziler gösterilir oldu. İnsanlar toplu halde Kore kültürüyle ilgili etkinliklere katılmaya başladı. Hatta bu sitelerde tanışıp organize olup, gruplar halinde Kore’ye gidenler bile vardı.

Güney Koreliler de bu ilginin farkında. Mesela 2013’te İstanbul Gyeongju-Dünya Kültür Expo etkinliği düzenlendi. Müzikten sinemaya, plastik sanatlardan dansa kadar farklı alanlarda Kore kültürünü yakından tanıtan etkinlikler gerçekleştirildi. Diziyle birlikte gelen Kore hayranlığı, ülkenin popüler müzik türü K-Pop’un keşfedilmesine neden olmuştu. Bu etkinlik sayesinde K-Pop’un önemli isimleri Türkiye’ye konser vermeye geldi. Tabii bütün bunlar Kore sinemasına olan ilgiyi epey artırdı. Gerçi 2000’lerin başından beri Güney Kore sinemasına yönelik bir ilgi vardı. Ama bu yaşanan etkileşim, bu ilgiyi iyice katmerledi. 

Mesela Doğru Zaman’ın oyuncuları Kore dizilerinin aranan isimleri. Yani Kore popüler kültürünü yakından takip edenlerin bir anlamda çok iyi bildikleri oyuncular onlar. Dolayısıyla Doğru Zaman’a olan bu aşırı ilginin kaynağında Kore popüler kültürünün ülkemizdeki etkilerinin ciddi izi var.

Yani İstanbul Film Festivali, Güney Kore sinemasına özel bölümler açsa işte o zaman bakın neler oluyor? Gerçi Doğru Zaman’ı izlemek için isyan çıkaran seyirciler için anında harekete geçen festival bu film için ek gösterim koydu. İstanbul Film Festivali bu, seyircisini mağdur eder mi hiç! Film bugün Akbank Sanat’ta saat 19.00’da gösterilecek. Oraya giderseniz Kore kültürünü yakından takip eden, seven, hayran olan seyircilerle muhtemel tanışırsınız... İyi seyirler!

0
6437
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage