Henri Cartier-Bresson’un kendine özgü siyah beyaz fotoğraflarından oluşan koleksiyonu Henri Cartier Bresson: Photographe’ın yeni baskısı Fransa’da yayımlandı. 21. yüzyıl tarihini belgelediği için “yüzyılın gözü” lakabını alan sanatçı, ölümünden neredeyse yirmi yıl sonra, yeni nesil fotoğrafçıların ve sanatseverlerin odak noktası olmaya devam ediyor.
Henri Cartier Bresson: Photographe, 1970’lerde 35mm Leica fotoğraf makinesini çizim ve resim yapmak için bırakan ve “Fotoğrafa hiç ilgim yok” diyen Fransız fotoğrafçı Henri Cartier-Bresson’ın, Çinhindi’de öldürülen savaş fotoğrafçıları Robert Capa ve 1956’da Süveyş Kanalı yakınlarında vurularak öldürülen David “Chim” Seymour da dahil birkaç meslektaşıyla birlikte kurduğu Magnum fotoğraf ajansından istifa etmesinden dört yıl sonra, 1926 ve 1978 yılları arasında çekilmiş 155 fotoğraftan oluşan bir setin 11. baskısı olarak sunuluyor.
Kitabın son baskısını yapan Fransız yayınevi Delpire’ı temsilen Catherine Philippot, Cartier-Bresson’un daha sonra çalışmalarını reddetmesine rağmen fotoğraf tarihinin önde gelen isimlerinden biri olmaya devam ettiğini belirtti. Catherine Philippot kitap hakkında şunları söyledi: “Kitabın bir süredir baskısı yok ama açıkça talep vardı, aksi takdirde bu baskıyı yayımlamıyor olurduk. Cartier-Bresson, fotoğraf tarihinin en önemli isimlerinden biri olduğu için büyülemeye devam ediyor.”
Cartier-Bresson, bazıları tarafından foto muhabirliğinin vaftiz babası olarak anılıyor. 1952 tarihli “The decisive moment” başlıklı makalesinde, fotoğrafçılığı kilit anı yakalamak için fiziksel bir yetenek olarak tanımladı. Kitap, kamerayı gözünün bir uzantısı olarak gören, ancak sonraki yıllarını daha önce gördüklerini ve filmde yakaladığı şeyleri küçümseyerek geçiren Cartier-Bresson’ın yakaladığı 50 yıllık tarihi ele alıyor.
Cartier-Bresson 1937’de Fransız haftalık dergisi Regards için George VI ve Elizabeth’in taç giyme törenini yazmak için İngiltere’ye gitti. Kraliyet ailesinden ziyade Londra sokaklarında bekleyen sıradan insanların fotoğraflarını çekti. İspanya iç savaşını ve 1944’te Paris’in kurtuluşunu belgeledi. 1948’de Mahatma Gandhi’yi suikasta uğramadan saatler önce fotoğrafladı. 1954’te Joseph Stalin’den sonraki hayatı kaydetmek için Sovyetler Birliği’ne davet edilen ilk batılı fotoğrafçı oldu. Bir noktada, Pablo Picasso, Albert Camus, Colette, Henri Matisse ve Alberto Giacometti’yi yakalayarak portrelere odaklanmaya karar verdi.
İngiltere’de yaşayan Amerika doğumlu fotoğrafçı Marilyn Stafford, ikinci dünya savaşından sonra Paris’te Cartier-Bresson ve Capa’ya akıl hocalığı yaptı. Ayrıca, o sırada kameradan çekinen Cartier-Bresson’u fotoğrafladı. Stafford şunu söyledi: “Capa ve Cartier-Bresson o zamanlar fotoğraf idolleriydi. Onlar tanrılardı.”
Cartier-Bresson, kamera kullandığı otuz yılda Avrupa, Amerika, Hindistan, Japonya, Meksika, Çin ve Sovyetler Birliği’ni dolaştı. Son yıllarını çizim ve resim yaparak geçirdi. Öldüğünde, tahminen yarım milyon poz geride bıraktı.
Henri Cartier-Bresson ölümünden bir yıl önce 2003’te verdiği bir röportajda şunları söyledi: “Herkes bana fotoğrafçılık hakkında soru soruyor ama ben bir fotoğrafçı olarak kariyerime inanmıyorum. Fotoğraf, deklanşöre basmak ve parmağınızı doğru anda aşağı çekmekle ilgilidir. Önemli olan çizim yapmak. Fotoğraf artık beni ilgilendirmiyor.”
Yayıncı Delpire & Co’nun direktörü Emmanuelle Kouchner, editörlerin yeni baskıdaki görüntülerin çoğaltılmasını iyileştirmek için Henri Cartier-Bresson Vakfı ile birlikte çalıştıklarını belirtti ve ekledi: “Bunun orijinal olarak Cartier-Bresson ile kendi görsel seçimiyle oluşturulmuş bir kitap olduğunu hatırlamak önemli. Sonunda çizim ve resim yapmaya başladı, ancak bunlar onun hatırlanmasını istediği fotoğraflardı.”
Kaynak: The Guardian
Künye:
1. Volcano of Mount Aso, Japon (1965), by Cartier-Bresson. Photograph- Fondation Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos
2. Alicante, Spain (1933), by Henri Cartier-Bresson. Photograph- Fondation Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos
3. Madrid, Spain (1933), by Henri Cartier-Bresson. Photograph- Fondation Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos
4. Alberto Giacometti à la galerie Maeght, Paris (1961), by Cartier-Bresson. Photograph- Fondation Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos