28 ARALIK, PERŞEMBE, 2017

2017’nin Unutulmaz Sergileri

2017’nin son günlerine yaklaşırken, geriye dönüp baktığımızda aklımızda kalan sergilerle seneyi hatırlıyoruz. Artful Living olarak 2017’nin unutulmaz sergileri (Türkiye’de) konulu bir derleme hazırlamak için kolları sıvadık ve beş değerli sanat yazarından onlar için senenin unutulmaz üç sergisini birer cümleyle açıklamalarını istedik.

2017’nin Unutulmaz Sergileri

Art Unlimited Genel Yayın Yönetmeni Merve Akar Akgün, Plato Sanat Daimi Küratörü ve Yeditepe Üniversitesi Prof. Dr. Marcus Graf, İstanbul Art News Genel Yayın Yönetmeni Yasemin Bay, Gazeteci ve Sanat Yazarı (aica) Evrim Altuğ, Sanat Tarihçisi ve Aica Üyesi Nazlı Pektaş kendi bakış açılarından bu senenin unutulmaz üç sergisini bizim için seçti. Peki sizin bu yıldan unutamadığınız sergi hangisi?

Art Unlimited Genel Yayın Yönetmeni Merve Akar Akgün

Thomas Hoepker, Leica Gallery aracılığıyla Türkiye’ye geldi. Sergilenen fotoğrafları ve Hoepker’in kendisi, sanatçı olmak ve her koşulda üretebilmek adına güzel, önemli bir yol haritası çiziyordu.

Cappadox 2017

Fulya Erdemci küratörlüğünde, “Dünyadan Çıkış Yolları” teması altında gerçekleşen Cappadox 2017, yaşamakta olduğumuz varoluşsal kaynak sorunlarına sunduğu arkeolojik bakış açısıyla yılın diğer sergilerinden vizyon olarak açık ara ayrışıyordu.

Karma - Dark Deep Darkness and Splendor - Galerist

Galerist’te Nilüfer Şaşmazer ve Karoly Aliotti küratörlüğünde gerçekleşen “Dark Deep Darkness and Splendor”, Türkiye’de çok uzun zamandır açılmamış hem estetik hem de küratöryel olarak çok başarılı bir grup sergisiydi.

Thomas Hoepker

Plato Sanat Daimi Küratörü ve Yeditepe Üniversitesi Prof. Dr. Marcus Graf

15. İstanbul Bienali

Geçtiğimiz iki bienale göre bu sene İstanbul Bienali, sanatçı ve eser seçimi, sergi ve mekân ilişkisi bakımından oldukça güçlüydü. Sanatsal kalite yüksekti ve kavramsal çerçeve ile eser seçimi arasındaki karşılıklı ilişki tutarlıydı. Aynı zamanda şiir ve politika ile arasında da iyi bir denge vardı. Polemiksiz bir şekilde sosyo-siyasi olmayı başardı.

Franz Ackermann - Come On - Dirimart

Resmin ölü olmadığını kanıtlayan harika bir galeri sergisiydi. Resimlerle mekân arasındaki bağlantı harikaydı. Ayrıca, kolaj benzeri parçalardaki renk ve malzemenin kullanımı son derece yenilikçiydi. Sonuç olarak, sergide mekâna has resimlerin gücü gösterildi.

Erdoğan Zümrütoğlu - Kutsal Pazarlık - Pilevneli Galeri

Bugünün en sevdiğim ressamlarından biri olarak Erdoğan Zümrütoğlu, Pilevneli'deki solo gösterisiyle, resmin hâlâ önemli olduğunu vurguladı. Güçlü görselliği bize büyük ölçekli tabloların getireceği güç ve sevinci hatırlattı. İşler ve mekân arasındaki güzel ilişki nedeniyle sanki NYC, Londra veya Berlin'deymiş gibi hissettirdi.

Erdoğan Zümrütoğlu - Değil

İstanbul Art News Genel Yayın Yönetmeni Yasemin Bay

Ai Weiwei Porselene Dair - Sakıp Sabancı Müzesi

Sergi hepimizin ismini bildigi ama işleriyle pek de karşılaşma olanağı bulamadığı önemli bir sanatçıyı başarılı bir sergilemeye sunuyor.

Erdoğan Zümrütoğlu - Kutsal Pazarlık - Pilevneli Galeri

Erdoğan Zümrütoğlu’nun büyük ölçekli hatta devasa (!) işleri görsel gücüyle dikkat çekici.

15. İstanbul Bienali

Güçlü sanatçı seçimleri, kavramsal çerçeveye pek çok farkı pencereden bakan kimi şiirsel kimi politik ama her biri sağlam işleri nedeniyle senenin unutulmazlarındandı.

Erdoğan Zümrütoğlu - Değil

Gazeteci ve Sanat Yazarı (aica) Evrim Altuğ

Çağrı Saray - Saklı İşler - Marmara Üniversitesi Cumhuriyet Müzesi ve Sanat Galerisi

Çağrı Saray imzalı "işler", genel olarak, günümüz Türkiye koşullarının görünür-görünmez ideolojik nesne, mekân, suret, satıh ve siluetlerine dair ikona-grafik lezzette birer eleştirel - ve özeleştirel - okuma/yansıma özelliği gösteriyordu.

https://www.unlimitedrag.com/single-post/Saraydan-bellek-kacirma

Tardu Kuman - Pagan Sesler - Balat Eski Anadolu Diş Deposu 

Tardu Kuman’ın anlam irisi güncel varoluş enstrümanları kendisinin vefatı ardından düzenlenen bu sergiyle yeniden işitilmiş oldu; eserler kabalığın ve göz önünde olurluğun, aleniliğin dobralığından, kendi hesabımıza yeni ifade imkânları da doğabileceğini hissettiriyordu bize. Çeşitli açı ve mesafelerle bakıldıklarında, yırtıcılıklarını, bizde yarattıkları dokunulmazlık korkularını türlü içtenlik hallerine de dönüştüren bu işler, geometrik, soyut, simetrik ve septik (kuşkucu) duruşlarıyla olduğu kadar, her birine vesile devasa çengellerin akla yankıladığı “soru işareti” duygusuyla da, gerçeküstü birer önerme lezzeti verdi insana.

https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2017/09/17/doga-ananin-kulagina-kupeler/

Füreya, Akaretler Sıraevler No:16

Türkiye sanatının seramik alanındaki mistik ve simge imzası Füreya ise, Akaretler Sıraevler’de ocak ayına değin izleyiciyle buluşmakta. Kale Grubu'nın 60'ıncı yıl etkinliği olarak ücretsiz gezilen sergi, sanatçıya yaraşır bir saygı ve detaycılığın eseri olarak, yayını ve tasarımıyla da övgüyü hak ediyor kanımca.

https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2017/12/03/binlerce-derece-tesekkur/

Sanat Tarihçisi ve Aica Üyesi Nazlı Pektaş

Ferhat Özgür - Hayvan Çiftliği, The Pill

Ferhat Özgür’ün işlerinde alışık olduğumuz politik hiciv bu sergide alışık olmadığımız bir icrayla karşımıza çıktı. Seçim sandığından origami formunda hayvan heykelleri, yine aynı formda suluboya hayvan çizimleri ve reklam afişleri sergideki çok sesli koronun güçlü temsilcileriydi.

Çağrı Saray - Saklı İşler - Marmara Üniversitesi Cumhuriyet Müzesi ve Sanat Galerisi

Sultanahmet’teki Cumhuriyet Müzesi’nde açılan Çağrı Saray’ın solo sergisi “Saklı İşler”, sanatçının farklı dönemlerde ürettiği işleri bir araya getirmişti. Saray, Cumhuriyet’in dönüşüm sürecindeki tanıklıkları, kendi hafızasından kattıklarıyla birleştirerek bağlı olduğu kurumun müzesinde, zaman tarih ve mekân ekseninde güçlü bir okuma sundu.

Füreya, Akaretler Sıraevler No:16

2017’de, 1997’de kaybettiğimiz Füreya ile yeniden karşılaşmak, kili yaşamının tam ortasında malzeme olarak seçmiş bir sanatçının gerçekliğini tüm ayrıntılarıyla görmek oldu. Sergi, bir yandan Füreya’nın Anadolu coğrafyasının seramik geleneğini kendi hayatıyla nasıl ördüğünü bu konudaki tevazu ve içtenliğini rafine bir dille izleyiciye aktardı. Öte yandan da mimari eserlerdeki el izinin haritasını ortaya koydu ve bu eserlerin bugünkü durumları hakkında düşünce üretmemizi sağladı.

Ferhat Özgür - Hayvan Çiftliği

undefined
0
8768
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage