Dünyanın dört bir yanından sanatseverleri ağırlayan, Londra menşeli Frieze Sanat Fuarı’nın, New York ayağı mayıs ayı başında gerçekleşti. Türkiye’den, Pi Artworks, Galeri Nev ve Galerist’in katılım gösterdiği Spotlight bölümünün küratörlüğünü, New York SoHo’da yer alan The Drawing Center’ın küratörü Laura Hoptman üstlendi.
Bu yıl, 2-5 Mayıs tarihleri arasında gerçekleşen Frieze New York Sanat Fuarı’nın Spotlight bölümüne Türkiye’den Pi Artworks, Galeri Nev ve Galerist katıldı. Pi Artworks, Londra şubesiyle, Mısır ve Almanya kökenli sanatçı Susan Hefuna’nın 1990’lara ait ve ilk defa izleyiciyle buluşan desen çalışmalarını sergiledi. Galerist ve Galeri Nev ise bir araya gelerek, Yüksel Arslan'ın yarattığı sıra dışı dünyanın Arture’leri ile fuara katıldı. Pi Artworks Direktörü Eda Derala, Galeri Nev Direktörü Deniz Artun ve Galerist Direktörü Doris Benhalegua Karako bizlerle fuar izlenimlerini paylaştılar.
Frieze New York Sanat Fuarı Spotlight bölümüne davet edilen Pi Artworks, fuarda sanatçı Susan Hefuna’nın 1990’lı yıllarda gerçekleştirdiği, daha önce hiç sergilenmemiş ve çalışmalarının merkezini oluşturan desen eserlerine yer verdi. Susan Hefuna desenlerinin yanı sıra, mekân ve kimlik üzerine gerçekleştirdiği çalışmalarında “noktaları ve çizgileri birleştirdiğini” ifade ettiği enstalasyon, performans, fotoğraf, video ve heykel pratikleriyle de tanınıyor. Pi Artworks Direktörü Eda Derala, Susan Hefuna’nın önceki yıllarda Drawing Center’da gerçekleştiği projelerle bölgede tanınan bir sanatçı olduğunu ve bu sebeple izleyiciler tarafından heyecanla karşılandığını belirtti. Ayrıca Derala, önümüzdeki aylarda Drawing Center tarafından yayımlanacak Drawing Everything kitabının Susan Hefuna’nın 300’e yakın çizimini bir araya getireceği haberini paylaştı ve bu kitaptan önce sanatçının desenlerine fuarda yer verilmesinin önemli olduğunu belirtti. Ön sözünü Brett Littman’ın yazdığı Drawing Everything’e; Alexis Lowry, Ruba Katrib ve Vassilis Oikonomopoulos’un metinleri eşlik edecek. Yoğun ilgi gören Avrupalı fuarın, galerileri ve temsil ettikleri sanatçıları Amerika’dan çağdaş sanat aktörleriyle bir araya getirme konusunda önemli bir katkıda bulunduğunu belirten Eda Derala: “Geçtiğimiz Frieze Londra Fuarı’nda, Social Work bölümüne sanatçımız İpek Duben ile davet edilmiştik. Sanat tarihinde önemli noktalarda bulunan sanatçıların kişisel sunumlarına bu bölümlerde yer veriliyor olması hem bu sanatçılar için önemli hem de fuar için özel ve farklı bir alan yaratmış oluyor” dedi.
Amerika’daki küratörler, müze direktörleri ve koleksiyonerleri bir araya getiren Frieze New York’un Spotlight bölümünde, Yüksel Arslan’ın İnsan ve Etkiler serilerinden eserler sergileyen Galerist ve Galeri Nev adına ise Galeri Nev’den Deniz Artun ve Galerist’ten Doris Benhalegua Karako fuar izlenimlerini birlikte paylaştı.
“2003 yılında Londra’da başlayan Frieze Art Fair’in New York uzantısı Frieze New York bu yıl sekizinci senesinde idi. New Yorklular fuarı oldukça benimsemiş ve soğuk, yağmurlu, hatta fırtınalı günlerde dahi Randall’s Island’ı ziyaret etmeye uzun saatler ayırmışlardı” diyen Artun ve Benhalegua Karako, fuarda Spotlight isimli bir bölüm bulunmasının, izleyici ile buluşmayı kolaylaştırdığını belirtti: “Galeri Nev ile Galerist’in birlikte ağırladığı Yüksel Arslan'ın, Laura Hoptman tarafından seçilerek bir araya getirilmiş galeriler ve eserlerden oluşan Spotlight bölümünde yer alması, kalabalık izleyici topluluğu içinden odaklanmayı seçenler ile karşı karşıya gelme olasılığımızı arttırdı. Ayrıca, Arslan’ın 2003’te Brett Littman tarafından Drawing Center’da gerçekleştirilen olağanüstü sergisinin ve 2013’te Massimiliano Gioni küratörlüğünde gerçekleşen Venedik Bienali’nde geniş bir seçkiyle yer almasının izleyicilerin hafızasında hâlâ ne kadar canlı olduğunu daha iyi anlamamızı sağladı.”
Artun ve Benhalegua Karako, fuarda sanatçı Yüksel Arslan’a olan ilgiyi ve genel izlenimlerini de şu ifadelerle aktardılar: “Drawing Center’ın yanı sıra aralarında Metropolitan, MoMA, Sharjah Art Foundation ve Deutsche Bank Collection’un da bulunduğu başlıca müze ve galerilerin direktörleri ile fuarın telaşı içinde değil, neredeyse bir galeri mahremiyeti içinde sohbet edebilmemiz de Spotlight’a mahsustu diye düşünüyoruz. Aynı zamanda, Arslan’ın nevi şahsına münhasır dünyasının derinliği de sohbetlerimizi derinleştirdi kuşkusuz. Sergilediğimiz eserlerin son derece detaylı ve metinlerle çevrelenmiş imgelerden oluşması, fuar izleyicisi için itici olabilirdi; oysa tecrübemiz tam tersi oldu. New York Times ve Art Newspaper’da Arslan hakkında çıkan haberlerin hemen ardından ellerinde gazetelerle ziyaretimize gelenlerle tanışmak da, her birinin yalnızca son derece dikkatli izleyiciler değil, aynı zamanda son derece dikkatli okuyucular olduklarını bize gösterdi."