Sağlıklı bir insanın yaşam sürecinde belkide en verimli olduğu olgunluk dönemine denk düşüyor Ali Kazma'nın yapıtları. Ölümle ve doğumla büyük bir ilişkisi var. Bu ilişki bu iki gerçeğin tam da ortasında yer alan insanın üretim ve dönüştürme yetisinden kaynaklanıyor olabilir.
Sanatını ilgi odaklarında yoğunlaştırmayı bir yöntem olarak kullanan Ali Kazma, izleyicisine de yaşadığımız dünyaya ait birçok detayı görme ve öğrenme şansı veriyor. Katmanlı ve karmaşık bir yapıya sahip dünyanın yapıçözümünü sunuyor. Sanatçının motivasyonu çalışmalarıyla kendi gelişimine, hayatı yaşayışına katkı sağlıyor. Videoları hazırladığı süreçlere dahil oluyor ve bu durumların kendisini dönüştürmesine izin veriyor. Kişilerin çalışma süreçlerine müdahele etmeden, duyarlı bir mesafeden, nesnel ve estetik bir bütünlükte çalışıyor. Videolar kendi içinde doğası gereği büyük bir akışa sahip. Ses ve görüntü ise Ali'nin işlerinde birbirinden ayrılmaz unsurlar; ses, videolardaki ritmi belirleyen en önemli elemanlardan biri.
Sağlıklı bir insanın yaşam sürecinde belki de en verimli olduğu olgunluk dönemine denk düşüyor Ali'nin yapıtları. Ölümle ve doğumla büyük bir ilişkisi var. Bu ilişki iki gerçeğin tam da ortasında yer alan insanın üretim ve dönüştürme yetisinden kaynaklanıyor olabilir. Aslında bir ana damar olarak konusu yaşamın kendisi, sergilerinde ele aldığı kavramlar ise bu ana damar etrafında türeyen kılcal damarlar; 2015 yılında Arter'de gördüğümüz “Timemaker” ya da 2013 yılında 55. Venedik Bienali kapsamında Resistance başlığı altında bir araya gelen ve bedeni ele alan videoları gibi.
Serilerinin temeli 2005’te başladığı Today/Bugün işine dayanıyor. Sanatçı Today’de, gün içinde etrafında gördüğü tamir, bakım ve onarım gibi aktiviteleri çekip performatif bir yaklaşımla akşamında montajını yapıyordu. Daha sonra zaman kısıtlamasının olmadığı bir üretim olarak Obstructions/Engellemeler, Today serisinin devamı niteliğinde gelişti. Bu serisinde anlamın taşıyıcı olduğu en belirgin şey: Üretim. Bu üretim süreçlerinde insanın dünyayı kurması, becerileri, varolma yetilerini gözlemliyor. 2005’ten bu yana ürettiği Obstructions’ın gelişip değişmesiyle oluşan Resistance/Rezistans ise bilimsel, toplumsal ve kültürel araçlar yoluyla bedenin nasıl şekillendiğini anlatıyor. Resistance’ta videolar üç farklı katmana yayılıyor; biri yüzey yani deri, bedenin dünyaya kendini gösterdiği ve kendini dünyadan ayırdığı katman. Diğer katman derinin altı; bedenin varolmasını sağlayan, yaşatan ve sonunda ölümüne neden olan organlar, kan ve etin alanı. Üçüncü katmanda ise bedeni çevreleyen kontrol eden ve eğiten mimari yer alıyor.
Aslında Ali Kazma’nın videolarında gösterdikleri günümüzün mikro-gerçek yerleri. Büyük bir bütünün küçük bir parçasını yapmak üzerine kurulu üretim şekilleri ve bedenin limit tecrübelerine odaklanıyor. Belki de en büyük motivasyonu nasıl yaşayacağını öğrenmek olan sanatçının izleyicisinden zaman talep eden videoları birey olma tecrübesini hissettiren insanlık adına yapılmış bir arşiv.
1971’de İstanbul’da doğan Ali Kazma Master eğitimini New York’ta The New School’da tamamladı ve 2000 yılında halen yaşamakta olduğu İstanbul’a döndü. “Timemaker”, Arter (2015), Resistance, 55. Venedik Bienali (2013), C24 Gallery, New York (2012), TBA21, Kiev Bienali (2012), São Paolo Bienali (2012), İstanbul Bienali (2001, 2007, 2011), Viyana (2011), The White Chapel Art Gallery, London (2008), Lyon Bienali (2007), Lyon Bienali (2007), 9. Havana Bienali (2006), San Fransisco Art Institute (2006), İstanbul Modern (2004), Tokyo Opera City (2001)’nde yer aldı. Ayrıca Nam June Paik Award (2010) alan Kazma, Modern Painters’ın “100 Artists to Watch” listesine seçildi.