23 MAYIS, PAZARTESİ, 2016

Ne Resim, Ne de Heykel: Günümüz Sanatçılarına Bakış

Genç sanatçıları desteklemek amacıyla Akbank Sanat ile Resim ve Heykel Müzeleri Derneği işbirliğiyle gerçekleştirilen “Akbank Günümüz Sanatçıları Ödülü Sergisi Yarışması” sonuçlandı. Bu yıl 34’üncü kez düzenlenen yarışmaya Güzel Sanatlar, İletişim, Tasarım Bölümleri’nde okuyan 360 öğrenci katıldı. 

Ne Resim, Ne de Heykel: Günümüz Sanatçılarına Bakış

Akbank Sanat bu sene, geçen senelerde olduğu gibi birincilik, ikincilik, üçüncülük ve mansiyon ödülleri vermek yerine dört tane sanatçıyı eşit olarak ödüle değer gördü. Serginin jürisinde de bulunan Akbank Sanat Danışma Kurulu üyesi Hasan Bülent Kahraman sonraki senelerde de aynı ödül sistemini koruyacaklarını belirtti.

Sergiye seçilen 10 iş seramikten, fotoğrafa, videodan ışık enstalasyonuna ve yerleştirmeye kadar birçok farklı medium’u kullanıyor. Ancak sanatçıların hepsinin formu kullanma şeklini işin bir parçası olarak gördüğünü, formlar arası geçişlerin baskın bir dil olduğunu söyleyebiliriz. “Mixed media” aslında en çok kullanılan medium.

Ödül kazanan sanatçılara gelirsek… Kavramsal heykel yerleştirmesiyle Burak Eren Güler serginin  dikkat çekici ve seyirciyi “zıplamaya” davet eden işini yapmış oldu. Güler işini Akbank Sanat’ın mekanına özel olarak tasarladığını belirtti. Küçük boyutlu heykellerle deneylere başladığını söyleyen sanatçı, hareketler ve formlar üzerine işler ürettiğini de vurgulamış oldu.

Burak Eren Güler

Kıvanç Martaloz iç içe serisinin parçası olan ve üst üste bindirerek yaptığı iki projeksiyon, beş videoyla sergilediği çalışmasıyla serginin en çok dikkat çeken işlerinden birini yapmış oldu. Kimlik, cinsellik ve cinsiyet meselelerini naif, şeker pembesi dokunuşlarla kurcalayan Martaloz, 2015 yılı “nerdeen nereye” sergisi ve son Mamut’taki işlerinin devamını getirmiş oldu aslında. Bundan sonraki serilerinde ise cinsellik ve cinsiyet meselelerini geri çekip doğurganlık ve ölüm temalarına eğileceğini de belirtti.

Doruk Kumkumoğlu’nun fotoğraf ve sesi birleştirdiği Kazı işi de hem görsel bütünlüğü hem de medium’u kullanma biçimiyle öne çıktı. Bir süredir fotoğraf çalışmaları yaptığını belirten Kumkumoğlu, fotoğrafı çerçevesinden çıkaracak işlere yoğunlaşacağını vurguladı. Sanatçının bir başka işi de şu anda Bilgi Üniversitesi’ndeki Project ’02 festivalinde yer alıyor.

Nurtaç Ulutürk’ün kült bilim kurgu filmi Blade Runner’ı eşzamanlı olarak yeniden yorumladığı videosunda edilgen izleyici konumunu sorguluyor. İş, televizyondan doğrudan yapılan kayıtla filmin distopik atmosferini de yeniden kurgulamış oluyor. Sanatçı bundan sonra da video, enstalasyon ve yüzey üzerine çalışmalar yapacağını belirtti.

Ayşenur Ceren Asmaz

Küratör Irina Batkova da bu serginin özellikle ilk üretimlerini gerçekleştiren ve kendini göstermek isteyen genç sanatçılar için önemli olduğunu vurguladı. Türkiye’de koleksiyonerler ve destekleyici bankalarla hareketli bir sanat ortamı olduğunu belirten Batkova, bu sergide de farklı disiplinlerden ve düşüncelerden on sanatçıyı seçtiklerini belirtti. 2008 yılında ilk kez Türkiye’ye geldiğini söyleyen küratör, Türkiye çağdaş sanat ortamının son sekiz yılda önemli ölçüde büyüdüğünü söyledi. Katılan sanatçıların görsel bir belirsizlik sunarak algılarımızın yetersizliğini gösterdiğini belirten Batkova, gündelik hayata dair değerlendirmeleriyle sanatçıların önemine vurgu yaptı.

Siemens’in “Sınırlar Yörüngeler Yarışması”, Galeri Zilberman’ın “Genç, Yeni, Farklı” sergisi, Odeobank’ın bu sene başlayan “O’Art Sanat Yarışması”, Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın geçen sene başlattığı “Genç Güncel Sanat Proje Yarışması”, Mamut Art Project ve “Akbank Günümüz Sanatçıları Ödülü”yle birlikte Türkiye’de genç sanatçıların kendilerini gösterebileceği kurumların oturduğunu fark ediyoruz. Her ne kadar yarışmaların formalitelerinde belli sorunlar olsa da sağlıklı bir başlangıç ortamı olduğu söylenebilir.

 Irina Batkova

“Akbank Günümüz Sanatçıları Sergisi” de uzun yıllardır geleneksel sanat formlarının dışına taşan işlerle karşımızda. Resim ve Heykel Müzeleri Derneği işbirliğiyle bu yıl 34’üncüsü gerçekleştirilen ödül, Türkiye’nin en köklü sanat yarışmalarından biri olarak varlığını sürdürüyor. Genç sanat ortamının yıl yıl izini süren sergiler toplu halde bakıldığında tarihsel bir bakış da sunmuş oluyor. Tabii serginin bir diğer ilginç noktası da Resim ve Heykel Müzeleri gibi klasik sanata dair bir kurumun sergisinde ne resim, ne de heykel gibi klasik formlardan hiçbirinin olmaması.

“Akbank Günümüz Sanatçıları Ödülü Sergisi” 30 Temmuz’a dek Akbank Sanat’ta ziyaret edilebilir.

0
10501
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage