Sonbahar ile birlikte sanat sezonu ivme kazanmışken bu kez yüzümüzü yurt dışına çevirip New York’tan San Francisco’ya, oradan da Antwerp ve Paris’e uzanarak fotoğraf dünyasının hepsi de kendi alanlarında önde gelen isimleri olan Nan Goldin, Hiroshi Sugimoto, Malick Sidibé ve François Hugier’nin -kiminin eski kiminin de yeni işlerine ev sahipliği yapan- sergilerine kısa kısa değinelim istedik.
Sanat dünyası nispeten yaz rehavetine girmişken ve ülke uzun zamandır hiç olmadığı kadar ağır bir gündemle haşır neşirken, hem merakımızı kamçılamak hem de biraz nefes almak adına, yeni nesil fotoğrafçılara bir anket defteri uzattık ve ağırlıklı olarak önümüzdeki dönemde neler planladıklarına dair sorular yönelttik.
İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi, yılın ikinci yarısında, bir kez daha müzenin fotoğraf koleksiyonundan yapılmış bir seçkiye ev sahipliği yapıyor. Küratörlüğünü Merih Akoğul’un yaptığı ve Türkiye fotoğrafının yaklaşık son 80 yılında insana odaklanan işleri içeren bir seçkiden oluşan “İnsan İnsanı Çekermiş: Othmar Pferschy’den Günümüze Türkiye Fotoğrafında İnsanın Serüveni”, 18 Aralık 2016 tarihine dek devam edecek.
Fotoğraf Vakfı’nın bu yıl üçüncüsünü düzenlediği Belgesel Fotoğraf Günleri, 20 Mayıs Cuma günü açılan “Belgeler ‘14” sergisiyle başladı. On gün boyunca, SALT Galata ve Galata Fotoğrafhanesi’nde gerçekleşek etkinliklerin son hazırlıkları tamamlanmak üzereyken Fotoğraf Vakfı’ndan Yücel Tunca ve Gülnaz Bingöl ile konuştuk.
Fotoğraf dünyasında bir süredir şiddetini artırarak esen bir fotoğraf kitabı rüzgârı var. Dünyadaki bu rüzgâra yakın dönemde Türkiye’den bir oluşum daha eklendi: FUAM. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi bünyesinde kurulan ve ilk yılını fotoğraf kitabı üretimine yönelik etkinliklere ayıran Fotoğraf Uygulama ve Araştırma Merkezi (FUAM) ekibinden Yusuf Murat Şen, Tuna Uysal ve Volkan Kızıltunç ile bugüne kadarki deneyimlerini ve gelecek projelerini konuştuk.
Gurbetçi, Sadece Davetliler ve The Other Kemal gibi işleriyle bildiğimiz Ahmet Polat, bu kez uzun yıllar yaşadığı ve kısa bir süre önce ayrıldığı İstanbul’u konu alan bir sergiyle karşımızda. Hollanda doğumlu olan ve 1999 Marmara Depremi sonrasında geldiği Türkiye’de köklerini araştırmakla başlayan Türkiye macerasına pek çok şey sığdıran Ahmet Polat ile 2 Nisan’a kadar x-ist’te görülebilecek “A Bridge Too Far” vesilesiyle bir söyleşi gerçekleştirdik.
Ankara, yeni yılın ilk günlerinde, İran sinemasının Batı’da en tanınan temsilcilerinden biri olan Abbas Kiarostami’nin CerModern’deki sergisini karşılarken, ressam-mimar Erol Akyavaş’ın Galeri Nev’deki “Fotoğrafçı”sını da uğurluyordu. Kiarostami’nin ıssız doğada hissettiği yalnızlığı azaltmak için çektiğini söylediği fotoğraflarını, 10 Nisan’a kadar görebilirsiniz. Ama Akyavaş’ın erotik fotoğraflarından oluşan sergisini kaçırdıysanız, muhtemelen önümüzdeki yıl açılacak kapsamlı fotoğraf sergisini beklemeniz gerekiyor.
Paris’in iki önemli ve kardeş müzesine birden yayılan “Qui a peur des Femmes Photographes?” (Kim Korkar Kadın Fotoğrafçılardan?), fotoğrafın ilk yüzyılındaki kadın fotoğrafçıların, fotoğraf sanatına katkılarının ve nelerin ‘fotoğraflanabilir’ olduğu konusunda sınırları nasıl zorladıklarının izlerini süren kapsamlı bir sergi. Sanatseverlerden büyük ilgi gören sergi, 24 Ocak 2016’ya kadar devam ediyor.
ArtInternational 2015'te işleri yer alan isimlerden biri de Londra’da yaşayan İsveçli sanatçı Eva Stenram. Viyana merkezli Galerie Raum mit Licht'in fuardaki standında yer vereceği sanatçılardan biri olan Stenram, çoğunlukla buluntu görüntülerle çalışan ve bu nedenle bir nevi fotografik arkeolog olarak nitelendirilen bir isim.
Birçok kişinin Gezi sürecinde ve sonrasındaki hareketli günlerde ürettikleri işlerle farkına vardığı ve sosyal medyada takibe aldığı Nar Photos, aslında 2003 yılında kurulan bir fotoğraf kolektifi.