2017 tahminleri için yıl başında ön plana çıkan tema belirsizlik oldu. Galeriler, bireysel işletmeler ve genel olarak sanat piyasası için etkisi öngörülemeyen zorluklarla dolu, endişe ile yeni bir yıl bekleniyordu.
Koleksiyonerler için eski ve yeni kesişiminde çağdaş sanata dair geniş bir keşif alanı sunan Frieze haftası bu yıl da yoğun ziyaretçi katılımı ile gerçekleşti. 2012 yılında, 2000 yılı ve öncesine ait seçkiye sahip Frieze Masters ayrımı ile çağdaş sanatta ileri gelen bir kimlik iddiası ile markalaşan Frieze London, bu yıl Masters kısmı ile birlikte 300 galeriyi ağırladı.
Guerrilla Girls “Avrupa’da daha mı kötü?” sergisi ile Avrupa sanat kurumlarındaki çeşitliliği ve etik kaygıları araştırıyor. Sergi programı ve koleksiyonları hakkında 383 kurumun yönetimine yönelttikleri sorulara verilen cevapları kamuyouna sergi aracılığı ile sunuyor. Sorular, kültür kurumları tarafından üretilen anlatıları ve mecvut uygulamaları eleştirel bir biçimde incelemek üzere hazırlanmış olmasıyla dikkat çekiyor.
Akbank Sanat, Merih Akoğul’un küratörlüğünde “Beni Bul” sergisine ev sahipliği yapıyor. Otoportre konusuna odaklanan sergi, 7 Haziran – 29 Temmuz tarihleri arasında ziyaret edilebilecek. “Beni Bul” vesilesiyle Merih Akoğul ile bir araya geldik.
Asya sanat piyasası ve Asya koleksiyoner alım alışkanlıkları, önceki yıllar ile karşılaştırmalı fuar analizi, en iyi stand seçkileri, öne çıkan satışlar ve Dr. Clare McAndrew’un UBS işbirliği ile yayımlanan sanat piyasası raporundan bulgular… Özetle Art Basel 2017 Hong Kong fuarına dair her şey.
İran kökenli, Londra’da yaşayan koleksiyoner çift Fatima ve Eskandar Maleki’nin en büyük oğlu Kamiar Maleki, Contemporary Istanbul’un yeni direktörü oldu. Maleki, uzun yıllardır koleksiyon geleneğini sürdürüyor, küratörlük yapıyor ve genç sanatçılara destek oluyor.
2017 sanat piyasası, çok fazla değişken ile ele alınması en zor konulardan biri. Uluslararası sanat fuarları ve müze açılışları ertelenirken, sanat şirketleri yazılım yatırımları yaptı. Türkiye; yoğun gündemi, yaşanan üzücü olaylar, dolar ve euro’nun hızlı yükselişi ile öngörülmesi zor bir döneme girdi.
2016’da yavaşlayan ekonomik büyüme ve kırılganlığın artması, bölgesel belirsizlikler de eklenince pek çok kuruluş için karar alınmasını zorlaştırdı. Büyük müzayede evlerinden galerilere kadar birçok kurum için 2016 inişli çıkışlı bir yıl oldu. Analistler ve ekonomistler pazar analizlerini daha kompleks ve öngörülmesi zor bir dönemde yapsalar ve kesin görüşler olmasa da, 2016’nın ilk yarısı ve 2015’ten ders alarak ikinci yarı için sağlam temelli stratejiler oluşturduk.
Avrupa’da sanat dünyası inişli çıkışlı bir yaz geçirdi. Öncelikle koleksiyonerler için saygın sanat fuarı Art Basel, sonrasında da yaz müzayedeleriyle Londra çok konuşuldu.
Dijital sanat dünyada hatrı sayılır bir yankı getirmiş durumda, uluslararası üniversiteler gittikçe kadrolarını bu yönde genişletiyor. Fakat Türkiye ve Türkiye’deki koleksiyonerler için yeni medya hâlâ yabancı bir konu. Yeni medya nedir, tarihsel süreci nasıl gelişti, öncü sanatçıları kimlerdir ve dünya sanat piyasasındaki yeri nedir?
Kadın sanatçı sergileri sanat dünyasındaki eşitsizliği düzeltmeye yardımcı mı oluyor veya eşitsizliği mi ebedileştiriyor? Kadınlara daha geniş sanat dünyasına uyum sağlayabilmeleri için görünürlük mü sağlıyor yoksa onları ayrı tutup, bunun adına eşitsizlik diyip, kadınları sonsuza dek sanat dünyasından dışlanan olarak mı konumlandırıyor?
Bu sene 29. kez gerçekleşen Tefaf 2016’da hangi dönem işlerin satışı gerçekleşti? Hangi sanatçılar talep görmedi? Tefaf’ın her sene yayınladığı uluslararası sanat piyasası raporundaki önemli bulgular neler? Tüm bu sorularının cevaplarını arıyoruz.
Sanat danışmanlığı gün geçtikçe popülerlik kazanan bir meslek dalı haline geldi. Sanat danışmanı kimdir, nasıl ve kimlerle çalışır, iyi bir sanat danışmanı nasıl olur? Bu sorular üzerine danışmanların uluslararası sanat piyasasındaki yerini araştırdık ve Yahşi Baraz, Oğuz Erten, Sevil Dolmacı ve Özlem Ünsal ile sanat danışmanlığını konuştuk.
2015, müzayede evlerindeki garanti darbeleri, işten çıkarmalar ve Avrupa’daki terör saldırıları ile lüks tüketim sektörüne darbe indirdi.
Sanat, müzayedelerle gün geçtikçe lüks tüketim deneyimi haline gelirken, sanat piyasası yeni yılda bütün bu dinamiklerden nasıl etkilenecek?