Wax Tailor ile yeni albümü Fishing For Accidents’ın yaratım sürecini, albümün duygusunu, şarkılarının karakteristik özelliklerini, yapay zeka ve müzik endüstrisinin geleceği ile merakla beklenen İstanbul konserinde bizleri hangi sürprizlerin karşılayacağını konuştuk.
Trip-hop ve hip-hop’a yeni bir yorum getiren, “Que Sera”, “Seize The Day” ve “Ungodly Fruit” gibi hitleriyle kendinden söz ettiren Fransız sanatçı Jean Christophe Le Saoût namıdiğer Wax Tailor ile yeni albümü “Fishing For Accidents”in Avrupa turnesi kapsamında 14 Haziran akşamı Zorlu PSM’de gerçekleştireceği konser öncesi bir araya geldik.
Şarkılarınızda her zaman 60'ların sonu ve 70'lerin başındaki nostaljik ve grenli Fransız atmosferini hissediyoruz. Bu karakteristik özellik yeni albümünüz Fishing For Accidents’ta da aynen devam ediyor ve ritimler kulağımızı adeta büyülüyor! Sanki bir tür neo-Wax Tailor tadında... Son albümün sürecinden ya da albümün spesifik bazı anları hakkında paylaşmak istediğiniz özel bir şey var mı?
Son albümüm Fishing For Accidents’ı hazırlama sürecinde, yaratıcılığa dair farklı bir bakış açısı yakalamaya çalıştım. Tesadüflerin güzelliğini ve yaratıcı süreçte sıklıkla ortaya çıkan beklenmedik anları kucaklamak istedim. Bu albüm henüz keşfedilmemiş sulara açılmamı sağladı ve böylece kompozisyonun geneline benzersiz güzellikler katan sürpriz keşiflere yer açmış oldum. Bu heyecan verici yolculukta, spontanlığı ve bilinmeyeni cesaretle kucaklamak nihai sonucun şekillenmesinde son derece önemli bir rol oynadı.
Birçok şarkının başında; eski radyoları ya da savaş anonslarını andıran hem aşina hem de sıra dışı melodiler duyuyoruz. Bunun sizinle özdeşleştiğini söyleyebiliriz. Elbette bunları severek dinliyoruz ama bu seçimle ifade etmek istediklerinizi merak ediyoruz
Sanırım sadece eski radyolar değil, geçmişten gelen her türlü içerik, dinleyicileri farklı dönemlere götüren ve mazide kalmış günlerin özünü yakalayan müzikal bir yolculuğa çıkarıyor. Bu anakronizm fikrini, hissini ve taşıdığı her şeye bayılıyorum
Öyleyse gelelim yeni Fishing For Accidents albümünün son şarkısı "The Final Note" adlı parçaya. Öncelikle albümün karakteriyle bütünleşen oldukça çarpıcı bir kapanış şarkısı olmuş. Bu şarkının yarattığı duygulardan bahsedebilir misiniz?
“The Final Note”, Fishing For Accidents albümünün kapanış şarkısı olarak farklı bir yere sahip. Açıkçası bu benim yedinci stüdyo albümüm ve bu kadar çok albüm yapacağımı hiç beklemiyordum, bu yüzden süreç boyunca bunun son albümüm olabileceğini düşündüm. Belki de son albümün son şarkısının, bu 20 yıllık Wax Tailor yolculuğundan sonra zihnimde olduğu gibi tınlamasını istedim ;)
Müzik yaparken hangisi önce gelir; anlar mı, anılar mı, duygular mı, melodiler mi?
Ortada herhangi bir kural yok ama çoğu zaman hayal gücüne kapı aralayan küçük bir ses yepyeni bir parçanın habercisi oluyor. Sonrasında benim için genellikle çok uzun bir süreç başlıyor ama o bahsettiğimiz küçücük şeye ihtiyacım var.
Bizlere yaratıcılığınızı ifade etmenize eşlik eden ekipman, teknoloji veya yazılım koleksiyonunuzdan bahsedebilir misiniz? Yanınızdan asla ayırmadığınız cihaz/enstrüman nedir?
Aslında çok da aşırı derecede cihaz/enstrüman delisi değilim, her iki dünyanın da en iyilerini kullanarak bir araya getirme fikrini seviyorum, örneğin hâlâ eski ASR10 sampler'ımla çalışıyorum, bir MPC3000'im var ama efekt plug-in'lerini ve eğer ekstra bir şeyler katacaksa günümüz teknolojisini de kullanıyorum.
Tabii ki bu konu hakkında çok konuşuldu. Sizin gibi deneyimli bir müzik yapımcısı yapay zeka ve müzik endüstrisinin geleceği hakkında ne gibi öngörülerde bulunuyor?
Bu durum hem korkutucu hem de büyüleyici. Herkesin her konuda hızlıca fikir beyan ettiği anlık yaşayan bir kültürün içindeyiz. Bence bakış açımız yeterince geniş değil ve daima tedbirli olmamız gerekiyor zira her zaman olduğu gibi eğer yaratıcı bir şekilde kullanılmazsa içi boş bir teknoloji hiçbir işe yaramayacaktır. Asıl mesele onu kendimizi köleleştirmeden kullanabilmek.
Fishing For Accidents albümünde pek çok başarılı müzisyenle birlikte çalıştınız. Türkiye'de takip ettiğiniz ya da bir gün birlikte çalışmak istediğiniz bir müzisyen var mı?
Doğrusunu söylemek gerekirse, sanırım sadece bir tanesini tanıyorum, bana harika bir görselle birlikte yaptığı kaydı gönderdi ve oldukça iyiydi. Tabii bu bizim çağımızın tipik bir göstergesi- şu an adını arıyorum ama hatırlayamıyorum (kendimden utanıyorum). Ama itiraf etmek gerekirse daha çok Yunan prodüktörler tanıyorum, bu yüzden beni okuyan Türk prodüktörler varsa lütfen bana ulaşsınlar.
İstanbul'da birçok kez bulundunuz. Hem genel olarak hem de bu ziyaretiniz hakkında neler söyleyebilirsiniz?
İstanbul'u inanılmaz derecede büyüleyici buluyorum, çok klişe olacak ama İstanbul'un iki dünyaya açılan eşsiz bir kapı olduğu gerçekten hissediliyor. Zengin tarihi, inanılmaz mimarisi ve lezzetli yemeklerini çok özel buluyorum. Elbette siyaseti bir kenara bırakıyorum...
14 Haziran'ı gerçekten dört gözle bekliyoruz. Konserde bizi neler bekliyor olacak?
Konserde bana uzun zamandır birlikte çalıştığım kadın şarkıcı, partnerim Charlotte Savary ve iki harika MC olan Napoleon Da Legend ve Mr Mattic eşlik edecek. Bu yepyeni set üzerinde çeşitli aranjmanlar yaptım ve görsel anlamda benimle üç müzik videomda da çalışmış ve muhteşem bir yetenek olan Türk sanatçı Berkay Türk ile çalıştım.
Bundan sonra neler yapacaksınız? Üzerinde çalıştığınız ya da paylaşmak istediğiniz yeni projeler var mı?
Şimdilik yok ama 2025 ve ilk albümümün 20. yılı için bir şeyler yapmayı düşünüyorum, bizi dinlemeye ve takip etmeye devam edin...
Wax Tailor'ın 14 Haziran akşamı Zorlu PSM %100 Studio'da gerçekleşecek konserinin biletlerine buradan ulaşabilirsiniz.