19 OCAK, SALI, 2016

İki Gerçek Nokta Tek Bir Dünya: “Medet”

Tiyatro YanEtki, Deniz Madanoğlu’nun yazıp Serkan Üstüner’in yönettiği ‘Medet’ adlı oyunla yeni sezona yeni sahnesinde girdi. Faruk Barman, Melike Güner ve Sinem Reyhan Kıroğlu’nun rol aldığı gösteri, 1999 yılındaki Kocaeli depreminden günümüze doğru gelen ama arada uzun bir ayrılığı barındıran bir aşk öyküsünü izleyenine sunuyor. 2011 yılından başlayıp grubun bütün oyunlarını izleyen bir eleştirmen olarak YanEtki’nin ilk kez yerli bir metinle tiyatro dünyasına giriş yaptığına tanık oldum. Grubun Genel Sanat Yönetmeni Serkan Üstüner doğru tercih yapmış, Türkiye’nin sosyokültürel koşullarını adım adım takip eden bizden bir öyküyü sahneye uyarlamış. 

İki Gerçek Nokta Tek Bir Dünya: “Medet”

Durukan adlı bir kadın doktorunun muayenehanesiyle karşılaşıyoruz oyunun girişinde. Kendisinden emin, işinde istediği noktaya gelmiş genç doktorun başarılı görüntüsü yansıyor sahneye. Ama önce hayallerle süslü girdabın içinden geçerek konuya ulaşıyoruz. Durukan’ın 1999 yılından bu yana görmediği eski aşkı Çiçek gelecek az sonra içeri. Ama söylediğim gibi hayalle yoğrulmuş biçimde. Çiçek’i bekleyen eski aşık hayalinde gayet modern, seksi ve de ateşli bir kadını düşlüyor. Ama gerçekle yüzleştiğinde olayın hiç de arzuladığı gibi olmadığını fark ediyor. Çiçek, İbrahim adlı polisle evlenmiş, kapalı, muhafazakar bir kadına dönüşmüş. Ve oyunun mihenk taşı işte bu karşılaşmada belirginleşiyor.

Hayalden gerçeğe dönen öyküde Çiçek, Durukan’dan mesleğini tehlikeye atacak bir istekte bulunuyor. Panik atak krizleri içinde oradan oraya savrulan genç kadına eşinin en yakın polis arkadaşı tecavüz ediyor. Karnında barındırdığı çocuktan kurtulmak isteyen bir insanın yakarışları içinde Durukan’ın vereceği kararı bekliyoruz. Karar anına ulaşana dek, 16 yıllık öykü ortaya dökülüyor. En son deprem gecesi buluşan aşıkların depremden sonra kopan hayatları onları nerelere savurmuş, sessizce dinliyoruz. 

Deniz Madanoğlu çok genç yazar olmasına karşın öylesine etkili bir oyun yazmış ki, insan konunun her noktasında şaşırıp kalıyor. Sıradan gibi gözüken aşk öyküsünün içine Kocaeli depremi, depremde bulunduğu odada sıkışıp psikolojik bunalımlar geçiren kadının kendisine psikolojik ve sosyolojik çıkış araması, idealist bir doktorun kültürel kaos içinde yalnızlık çekmesi ince ince olayların içine serpiştirilmiş. Keskin zekanın dokunuşlarından çıkan metni Serkan Üstüner her zamanki gibi sinematografik kafayla sahneye aktarmış. Sahnenin gerçekçi dekorla seyirciye sunumu dört dörtlük! Üstüner’in psikolojik geçişleri bol oyunda, türbanlı bir kadınla geçmişini adeta unutmuş bir insanın sözde modern dünyasını kıyasıya karşılaştırmış. Muhteşem bir yönetim var sahnede!

Melike Güner’in canlandırdığı ‘Çiçek’ rolü oyunun en önemli noktası olurken oyuncunun rol psikolojisindeki devinimleri tek kelime ile muhteşem! Karnındaki çocuktan kurtulmak isteyen muhafazakar kadının çıkmazlar dolu yaşantısı seyirciyi derin düşüncelere sokuyor. Faruk Barman her zamanki gibi, oynadığı rolün bilincinde işine eğilmiş. Sessizlikler içinde fısıldayarak konuşan Durukan’ın arzularını, mesleğiyle geçmişi arasında gidip gelen duygularını an be an yaşıyoruz. Çiçek adlı kadının, eski aşkı Durukan’dan ‘Medet’ umarken Barman’ın çatışmaları herkesi derin düşüncelere sokuyor.

Günümüz Türkiye’sini harikulade anlatan bu farklı gösteriyi kaçırmayın! Son olarak oyunun sonunu benden duymayın, mutlaka gidip sahnede gerçek dünyayla yüzleşin!

Tiyatro YanEtki, Maya Cüneyt Türel Sahnesi’nde ‘Medet’ adlı oyunu 22, 23, 29, 30 Ocak ve 03, 13, 19, 26, 27 Şubat tarihleri arasında sahneliyor.

0
8939
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage