Another Love şarkısıyla uzun bir süre listelerin başında yer alan İngiliz besteci ve indie pop şarkıcısı Tom Odell ile 23 Eylül’de İstanbul’da Zorlu PSM’de gerçekleştirdiği konser öncesi bir araya geldik. Sanatçı ile albümleri, bestelerinin yaratım süreci ve kendi türünde yaptığı müzik hakkında sohbet ettik.
Tom Odell ile piyasada yapılan müziklerin ve bunların öncelikleri konusunda müzisyenlerin ve organizasyon içinde yer alan herkesin daha farklı davranabileceği, yeni çıkacak olan üçüncü albümü, ödüllerin hayatındaki konumu ve diğer türlerde söylenebilecek olan farklı şarkılara bakış açısı hakkında konuştuk.
Long Way Down ve Wrong Crowd albümleriniz arasında müzikal değişiklikler yaşadınız mı? Adele, Arctic Monkeys ve Kasabian gibi müzisyenlerle çalışmış Jim Abbiss ile çalışmak nasıldı?
Biraz orkestrada değişiklik oldu diyebiliriz. Long Way Down daha çok piyano, davul ve vokal ağırlıklıydı. Ancak Wrong Crowd’ta sound daha da gelişti ve çok çeşitli enstrümanlar kullanıldı. Evet iki albüm arasında oldukça farklı gelişmeler oldu diyebilirim. Jim Abbiss ile çalışmak ise kesinlikle çok keyifli ve harika bir deneyimdi benim için.
Şarkı sözlerinizi kendiniz yazıyorsunuz. Şarkılarınızı yazarken öncelikle hangisi bir çağrışım yapıyor; gözlemleriniz, deneyimleriniz ya da duyduğunuz herhangi bir melodi?
Bence bu her zaman değişkenlik gösteriyor. Bazen deneyimlerim oluyor bazen telefonda bir melodi duyuyorum ve aklıma bir şey geliyor. Bazen önce melodiler geliyor sonra sözler yazıyorum ama izlediğim bir film veya kitap da her şeyi değiştirebiliyor. Evet kesinlikle her zaman değişiyor.
Öyleyse deneyimlerinizin bütününü aktarıyorsunuz diyebiliriz?
Kesinlikle. Bence şarkı yazmanın bir formülü yok. Sadece en iyisi için çalışıyorsun ve tekrara düşmemek için daha iyisini elde etmeye çalışıyorsun.
Sesinizin melodisi kadife gibi. Güçlü ve ses oktavı çok ileri düzeyde. Gelecekte indie pop dışında başka türde şarkılar söylemek ister misiniz?
Belki olabilir ama bence artık müzik çok hızlı yayılıyor ve herkesin çalma listelerinde çok çeşitli müzikler var. Özellikle gençken daha iyi takip edebiliyorsun. Gençlerin R&B’den akustiğe veya başka birçok türde çok geniş müzik skalaları var, her şeyi dinliyorlar. Belki ileride olabilir ama şimdilik kendi tarzımda söylemek hoşuma gidiyor.
2014'te Yılın Söz Yazarı Ivor Novello ödülü ile Brit Awards’ta Eleştirmenlerin Seçimi Ödülü’nü kazandınız. Özellikle efsanevi David Bowie ile aynı kategoride olmak nasıl bir duygu?
Birçok müzisyen için David Bowie ile aynı kategoride olmak sanırım müthiştir. Kesinlikle onur duydum. Kariyerim için bu ödül kesinlikle çok önemliydi ama sanırım hayatımda bir şey değişmedi. Yani ödülü aldıktan sonraki sabahı düşünüyorum… Sanırım bir şey değişmedi. (Gülüyor) Ama tabii ki kariyerim için önemliydi ya da bir sonraki albümün reklamı için fazlaca katkı sağlayan bir şey bu. Öte yandan artık kiminle çalışmak veya ne yapmak istiyorsanız işleri daha da kolaylaştıran bir durum oluyor. Ben de kısa bir süre herkesin çalışmayı tercih edebileceği bir çikolata gibi hissettim. (Gülüyor) ama dediğim gibi hayatımda pek bir şey değişmedi.
Ödül aldıktan sonra birçok müzisyen veya başka disiplindeki sanatçılar için de geçerli olarak bir şeye ulaştım hissiyle tatmin olup yeni bir şey yapmama veya sonraki işlerim şu an ki üretimimin üstüne çıkamaz endişesine kapılabiliyor. Sizin hiç böyle korkularınız oldu mu?
Aslında bu ilginç, evet. Sadece listeler veya ödüller için bir şey yapmak doğru değil. Bence müzisyenler birazcık dikkatli olmalılar. Çok hızlı bir şekilde sizden bir şeyler gidebilir ve yine aynı hızda ayağa kalkıp bir şeyler yapabilirsiniz. Bu yüzden rekabetçi olmamaları gerekli diye düşünüyorum. Elbette listeler, ödüller, tüm pr ve reklam için gerekli çalışmaların bir gerçekliği var. Fakat bunlar daha çok müzik şirketlerinin ve bunları piyasada kontrol eden kişileri ilgilendirmeli. Bu araştırmaların da bazen mantık dışı olduğu yanları var elbette ama müzisyenler kendi üretimleriyle ilgilendiklerinde daha verimli sonuçlar elde edebilirler diye düşünüyorum. Para elbette önemli bir şey, ancak bunlardan daha değerli şeyler var. Sabah kalkıp radyoyu açtığımda liste başlarında olan bir şarkıyı dinliyorum ve şarkıyı dinlediğimde duyduğum tek şey para ve bunun için planlanmış bir müzik projesi olduğu. Bunu da birazcık ucuz buluyorum.
Another Love bugün hâlâ çok popüler bir şarkı. Çok sevildi ve neredeyse dünyada herkes biliyor. Kesinlikle diğer şarkılar da çok güzeller ama bu şarkının bu kadar öne çıkmasının sebebi nedir?
Gerçekten bilmiyorum neden başarılı olduğunu. (Gülüyor) Bence bu sadece bir şarkı. Onu bir araya getiren milyonlarca şey oluyor veya zaman - mekân ilişkisini de düşününce her faktörün olası olabileceği akla geliyor. Yani buna gerçekten cevap vermeyi çok istiyorum ama belki müzik şirketim bunu daha iyi açıklayabilir.
Belki bir şeyleri formüle etmeden içinden geldiği gibi yapmak daha iyidir?
Aslında iyi bir konuya değindin çünkü nasıl şarkı yazdığımı bilseydim belki de şarkı yazmayı bırakırdım ve bu iş bütün gizemini yitirirdi. Çünkü bunun daha ruhsal bir şey olması gerektiğini düşünüyorum.
Türkiye'de herhangi bir yerli müzisyen veya grup dinliyor musunuz?
Maalesef bilmiyorum ama önerebilir misiniz bana? Gerçekten kimi dinlemeliyim?
Aslında çok çeşitli müzisyenlerimiz var ama şu sıralar belki duyulmuş olduğundan Selda Bağcan diyebilirim. Dünyada birçok müzisyen ve dinleyici tanımaya ve müziğine ilgi duymaya başladı.
Harika. Kesinlikle dinlemek isterim. Çok Teşekkürler.
Son olarak yeni albüm için çalışmalarınız nasıl gidiyor? Bir tarih belirlediniz mi?
Şu sıralar tam da bunun üzerinde çalışıyorum. Bir tarih henüz belirlemedik ama yakında yeni bir albüm çıkacak.
Tom Odell'in Kevin Spacey ile birlikte çalıştığı ve oldukça ses getiren klibi Here I am'e aşağıdan göz atabilirsiniz.
https://www.youtube.com/watch?v=un4fHfBgyvo