New York Times'ın sanat eleştirmenleri bu yılın en çarpıcı sanat çalışmalarını açıkladılar. Sanat etkinlikleri, müze ve galeri çalışmaları, yükselen sanatçılar bu listede bir araya geliyor.
Kazananlar ve Kaybedenler
İşler sarpa sardığında sanat daima yanınızdadır. Sanat teskin eder, öğretir ve dünya ile yüzleşmek için yeni araç ve görüşlerle sarmalar. Bu yıl da bazı yetenekli kazananlar ve bariz kaybedenler mevcut.
Kazanan: Sanat Tarihi
En nefes kesici kazananlardan biri Avrupa ve Amerika sanat tarihiydi. Üç müzede yer alan görkemli sergiler, alanda yeni araştırmalar keşfedildi kabaca. Guggenheim Müzesi şu anki başrolü “Hilma af Klint: Paintings for the Future” ile modern soyutlamanın başlangıcı hakkında yeniden yorumlayıcı bir bölüm sundu ve İsveçli sanatçının 1906-7'de yaptığı çalışmalarını tanıttı. Modernizmin en kutsal hikâyesini birdenbire bir kadın oyuncu kazandı ama aslında Hilma, saygıdeğer Kandinsky, Mondrian ve Malevich üçlüsünden çok daha önce bunu başarmıştı. Sanatçının radikal paleti ile neşeli resimleri, ölçüsü ve açıklığı, soyutlamayı geleceğe taşıyor.
Kaybeden: Metropolitan Sanat Müzesi
Met'in New York yetkililerini ikna edip "dilediğini öde" yerine o berbat 25 dolar şartını getirmesi New York sakinleri dışında sanatsever herkesin aleyhine oldu. Bu şekilde varlıklı Met, en onur verici özelliklerinden birini, kütüphanelerin sunduğu erişilebilirliği kurban etmiş oldu.
Kazanan: Van Gogh Again
Bu yıl izlediğimiz Julian Schnabel'in At Eternity's Gate filmi samimi bir havayla Vincent van Gogh'un son günlerini anlatıyor. Bu tarz çalışmalar nadiren itibar kazanırken bu yüzyıl da At Eternity's Gate, Mike Leigh'ın Mr. Turner (2014) filmiyle beraber göğüs kabartıyor. Schnabel'ın amacı van Gogh'un hikâyesini, intihar edip belirsizlik içinde ölen kaçık sanatçı profilinden sıyırmaktı. Filmde tutkulu, kendini ifade edebilen, doğayı hayranlık duyarak resmeden, kardeşi Theo ile dokunaklı bir ilişkisi olan van Gogh'u görüyoruz. Schnabel ayrıca van Gogh'un ölümüyle ilgili tartışmalarda van Gogh'un intihar etmediğini, iki gencin silahla oynarken onu vurduğunu iddia ediyor.
Kazanan: Yeniden Canlandırılmış Bir Tür
Başkan Barack Obama ve First Lady Michelle Obama, yücelttikleri kasvetli akademik ritüeli -resmi Beyaz Saray portresi- başkanlık sonrası bir rutin hâline getirmişlerdi. Figür resmin avantajlarını görünce, Obama'nın resmi için ünlü ressam Kehinde Wiley'i, eşi için de daha az tanınan Amy Sherald'ı seçtiler. İkilinin portreleri National Portrait Gallery'de sergileniyor.
Kazanan: Şikago Sakinleri (The Citizens of Chicago)
Kerry James Marshall'ın sevilen duvar resmi hâlâ yerini koruyor. Knowledge and Wonder adlı çalışma Şikago Halk Kütüphanesi için 1955'te sipariş verilmiş. Şehrin Batı Yakası'nda bulunan eser, gizemin kaynağı ve çocukların merakı olarak yer ediniyor.
Kaybeden: Düşük Fiyatlı Mezat
İngiltereli sokak sanatçısı Bansky’nin Sotheby's’in mezatında sunduğu eseri, çerçevesindeki uzaktan kumandalı parçalayıcı yüzünden tokmak indiğinde yarı tahrip edilmiş hâldeydi ve 1.4 milyon dolara satıldı. Bansky'nin bu dahiyane numarası mezat tarihine bir not düşürecek nitelikteydi. Eğer bu numaralar mezat evlerinin bir parçası hâline geliyorsa, birçok kişi eski usul ile galerilerden satın almaya dönebilirdi. Lakin henüz öyle bir durum yok. Sonraki hafta Hopper ve Hockney için açık arttırmaya katılmaya devam ettiler.
En İyi Gösterimler
2018 politik açıdan sarsıcı bir yıldı, uluslarası sanat dünyası hem sersemlemiş hem de tetikteydi. Sanat fuarları ve mezatlar yatırımcılar için taşıyıcı bir roldeydi.
1. Afro- Atlantik Tarihi
Aynı şehirdeki Brezilyalı iki kurum Sao Paulo Sanat Müzesi (MASP) ve Tomie Ohtake Foundation arasında bölünen bu büyük sergi, saf kötülüğün-köleliğin- bir yarım küreyi nasıl göz dolduran, zihni değiştiren şekilde kökten değiştirtirdiğinin kanıtıydı. Sergi, Brezilya'nın yıllar önceki askeri diktatörlükten bu yana en radikal değişiminin görüldüğü dönemde, sağcı popülist Jair Bolsonaro'nun seçilmesinden henüz bir hafta önce kapanmıştı. İkinci Othake Foundation sergisi genç küratör Paulo Miyada tarafından organize edildi, önceki kanlı dönemin belgelenmesi bu heyecanlı seçim sonrası ortamda cesur bir hareketti.
2. Barış ve Adalet için Ulusal Anıt
Eşit Adalet İnisiyatifi tarafından tasarlanan anıt, Montgomery’de Alabama'ya bakan bir tepeye yerleştirildi. Bu ırkçı siddet anıtı yapıda minimalist, duygusal içerikte dolup taşan bir heykel bünyesini oluşturan yüzlerce çelik levhaya 1877- 1950 arasında linç edilen 4000 Afro-Amerikan çoğunun isimleri kazınmış.
3. Adrian Piper: A Synthesis of Intuitions, 1965-2016
Tema olarak işlediği ırkçılık, kadın ve yabancı düşmanlığı ile tanımlanmak istemeyen Amerikalı sanatçının 50 yıllık araştırması, müzeyi alışılageldik parlak, içeriği geri planda atan değil, yaşamın içinden bir yer gibi gösterdi.
4. Charles White: A Retrospective
MoMA, Afrikan Amerika'yı teması, biçimsel güzelliği yöntemi yapan ressam ve teknik resimciyi sundu. White (1918-79) bir meleğin eline ve bir bilgenin zihnine sahipti ve bu iki özelliği ona bu sezon yüksek puanlar kazandırdı: New Museum'da Gana doğumlu Britanyalı filmci John Akomfrah tarafından bir sergi ve İran doğumlu oyun yazarı yönetmen ve oyuncu Reza Abdoh'un kariyer incelemesi.
5. Zoe Leonard: Survey
Geçen baharda Whitney Museum of American Art'ta yer alan sergi görsel yetersizliğin gücü niteliğinde bir dersti. Mr. Leonard'ın haşin, kinayeli ve yoğun bir şekilde kişisel çalışması Whitney'de kendini göstermiş oldu. Sergi şu an Museum of Contemporary Art (Çağdaş Sanat Müzesi), Los Angeles'ta gösteriliyor.
6. Striking Iron: The Art of African Blacksmiths
Fowler Museum of Art and Culture (Fowler Kültür ve Sanat Müzesi), Kaliforniya Üniversitesi, Los Angeles'taki sergi yılın en güzel heykellerine yer veriyor. Afrika'daki sayısız geleneksel demir işleme yöntemlerine değiniyor ve sergi kapsamında sıradan objeler bile büyülü bir hâl alıyor.
7. In the Fields of Empty Days: İran Sanatında Geçmiş ve Bugünün Kesişmesi
Los Angeles İlçe Sanat Müzesi'nde (Los Angeles County Museum of Art) yer alan bu gösterim, tarihi materyalleri Çağdaş İran Sanatı ile harmanladı. Temasında açıklanmamasına rağmen sergi kahramanların -imparator, atlet, aziz- eleştirel tarihi ile ilgiliydi.
8. Fra Angelico: Heaven on Earth
Amerika'daki en hayalperest İtalyan Rönesans tablosu, Fra Angelico'nun The Dormition and Assumption of the Virgin çalışması Boston'daki Isabella Stewart Gardner Müzesi'nde kolayca gözden kaçacak şekilde köşede saklanmıştı. Lakin gösterimi için ışıklandırılmış ve sanatçının diğer eserleriyle çevrelenmişti. Amaç eserinin görülmeyen bir yönüne, sanatçının gerçekçi bir hikâyeci olma yeteneğine ışık tutmaktı.
9. Yeni Bir Cüretkâr Kanatlanma
Metropolitan Sanat Müzesi, Afrika'dan Okyanusya'ya ve Amerika'ya kadar olan mevcut galerilerinin restorasyonunu henüz duyurdu. Bu restorasyon Batılı ve Batılı olmayan, eski ve yeni nesneler arasında kültürlerarası bağlantıları kurarak global tarihi yeniden daha doğru şekilde haritalandırma fırsatı sunuyor.
10. Yeni Bir Etik Doğrultusunda
Geçen sene Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron, kendi halkının müzelerinde bulunan Afrika'ya ait sanat eserlerinin kalıcı ya da geçici olarak kendi ülkelerine göndereceğini açıkladı. İade teknisyenlerini belirlemek için Savoy Sarr raporu görevlendirmesi yaptı. Raporun yayımlanmasından hemen sonra Quai Branly Müzesi’ndeki ilk 26 eserin Benin'e geri gönderileceğini duyurdu.
İçerik kaynağı için tıklayınız.
Çeviri: İrem Dali