05 MART, SALI, 2013

Kurşunkalem Edebiyat Dergisi

"Azerilerin ölüm yerine, dünyasını değişti  imlemesi çok şiirsel ve
bir o kadar da iç rahatlatıcı.  Sanatçıların iç dünyası biraz da buna benziyor.
Dünyayı bambaşka bir dünyayla değiştirme isteği."

Kurşunkalem Edebiyat Dergisi

Sunu: Mine Ömer

Hayat bize gökyüzünü ve yeryüzünü bütün renkleriyle emanet ederken, insanoğlu dünyaya ihanet etmeye devam ediyor. Dünyadaki savaş ve  şiddet haberleri gazete manşetlerinden inmiyor.  Ölüm her yerde  erkenden karşımıza çıkıyor. Azerilerin ölüm yerine, dünyasını değişti  imlemesi çok şiirsel ve bir o kadar da iç rahatlatıcı.  Sanatçıların iç dünyası biraz da buna benziyor. Dünyayı bambaşka bir dünyayla değiştirme isteği. İki yıl önce dünyasını değiştiren, dergimiz şairlerinden Fikret Demirağ '5. Gece Türküsü' şiirinde, yaşamın içindeki her acının, ozanın yalnızlığı olduğunu vurgulamıştı. Şair duruşu ve şiirleri örtüşen Fikret Demirağ'ın türküsü yaralı bir ezgiydi..." Gece dalgın. /Türküsünü söylüyor/ savaşta ölen delikanlının./ Zeytin dalgın. Yaprakları fısıldıyor yasını,/ karalar giymiş kadının./ Yasemin dalgın. / Yazbeyaz çiçekleri/ yüreği gibi solgun, bir kızın./ Dağlar dalgın. Ezgisini dinliyor/gecenin içindeki yalnız ozanın."* Fikret Demirağ dünyasını değiştirirken yerküremiz var oldukça soluk alıp verecek şiirlerini dünyamıza emanet etti. Bu sayımızda Tamer Öncül  "Senden sonra buraların tadı yok  Fikret" derken, 'Ekmeğini barışa bandıran" şair olduğunu da imliyor Fikret Demirağ'ın.

Kurşunkalem'in gündeminde "Günlükler" var.  Dosyayı,  Gültekin Emre hazırladı.  Gündeme;  Gültekin Emre, Sennur Sezer, Salâh Birsel, Hulki Aktunç, Necati Güngör, Sina Akyol, Adnan Azar, Arife Kalender, Adil İzci, Ertan Mısırlı, Dinçer Sezgin, Tuncer Uçarol ve Fatma Akilhoca  yazdılar. Hulki Aktunç ve Dinçer Sezgin de dünyalarını değiştiren iki değerli edebiyatçımız. Onların günlüklerinden kısa alıntıları  sevgili eşleri Semra Aktunç ve Nevzat Süer Sezgin bize ulaştırdılar. Ölüm, yok oluş değildir sanatçılara. Yazdıkları, dile getirdikleri  ile hep aramızda hep hayatın içinde bizimle birlikte soluk almaya devam ederler. Onları unutmak, kendimizi unutmak gibi bir şeydir.

Yine bu sayımızda Nevzat Süer Sezgin'in söyleşi konuğu Erendiz Atasü'nün  edebiyat yarışmaları ile ilgili sözleri oldukça dikkat çekici. " Aslında yarışmaları pek sevmem. Ödüllerin de her zaman isabetle verildiği kanısında değilim. Her yerde ve  her şeyde olduğu gibi günümüzde bu alanda da bir enflasyon söz konusu.  Gene de yarışmaların faydaları var tabi. Nedir onlar? Yolun başındaki yazarın önünü açmak. Hele, ödül alan kitabın muhakkak basıldığı eski günlerde, yarışmaların bu işlevi önemliydi. Belli bir yere gelmiş, yaşını başını almış yazar içinse, ödül – açık söyleyeyim bir teselli! Neyin mi tesellisi? Türkiye'nin yıpratıcı, öğütücü yaşamının züğürt tesellisi!"

***


Bize gelen mesajlardan ve telefonlardan şiire, öyküye yeni başlamış bazı arkadaşların hayli dertli olduklarını biliyorum.Ürünleri yayımlanmayınca küsüyorlar. Oysa yayımlanmayan ürün onların daha iyi yazmalarına neden olacak bir dürtü, bir ikaz aslında. Bazı ürünler neden yayımlanmıyor sorusu önemli bir soru. Ürününüz yayımlanabilirler klasörüne alınsa bile derginin hazırlanma aşamasında daha önceden seçilen şiirleri, bir kez daha gözden geçirir, yeniden değerlendirmeye alırız. En iyilerini seçtiğimiz halde derginin hazırlanma aşamasında bir kez daha seçilenler arasından eleme yapmak zorundayız. Özgün şiirler her zaman dikkat çeker ve yayımlanır. Taklit şiirler ise  en başta elenenlerdir. Bazen şiirin sesi, yapısı dikkat çekicidir, hatta yayımlanabilirler arasındadır  ama bir iki dize şiirin bütünlüğünü bozuyorsa son aşamada yeniden elenebilir. Birçok  arkadaşımız  şiirlerini ham şekliyle  gönderiyor. Bazen  bir kişi on, ya da daha fazla şiir gönderdiği halde hiçbiri dergiye giremiyor. İmge peşine düştükleri için şiirde bütünlüğü, sesi yakalayamıyorlar. Bazılarının imgeleri güzeldir fakat şiirin bütününe bakınca  şiir değildir. Şiir, kupkuru sözcüklerle yazılan durgun dizeler merdiveni de değildir. O ince nüansı, şiir dilini, estetiğini  yakalamadan gönderilen şiirleri sayfalarımıza almıyoruz. Tek başına estetiği yakalamak, yazılanın şiir olduğunu da  imlemiyor.  Şiir etkilemeli... O ince nüansın içinde 'Ses' önemlidir. Şiir sanatının olmazsa olmazlarını bilmeden şiir yazmaya çalışmak, sözcükleri yormaktır. Yorgun sözcükler  daha ilk dizeden okuyucuyu duraklatır ve son dizeye kadar okunmasını beklemek, mucize beklemek gibi bir şeydir. Şiire dair yazılanları okumamak, dergilerdeki şiirleri okurken olumlu ya da olumsuz eleştiri yapamamak, şair adaylarının  şiir kalemlerinin ucunu açmaz, ucunu kırar. Şiirin "Efendisi Olmaz" yazılarımda da imlediğim gibi 'Söz sanatları+estetik mantık+etki+ses' i kullanarak şiirde o ince nüansı yakalayabiliriz.  

Nitelikli şiirleri yayımlamak, yeni şairlerle okurları tanıştırmak dergiciliğin var oluş nedenlerinden. İlk şiirlerini, ilk öykülerini ve ilk deneme yazılarını yayımladığımız pek çok genç arkadaşımız vardır. Bize gelen nitelikli ürünler daha da çoğalacağımızın müjdesini veriyor.

22. sayımızda görüşmek üzere...

     

Kurşunkalem'in Gündemi
Günlükler

Şair Günlükleri: Gültekin Emre
Şairlerin Tanıklığı: Sennur Sezer
Kuşları Örtünmek'ten: Salâh Birsel
Gizli Günlük'ten: Hulki Aktunç
Hayvanat İle Geçti Hayat: Necati Güngör
'On Bir Gün Kaydı': Sina Akyol
2012 Defteri Hayat'a: Adnan Azar
Şarkısız Sokaklar: Arife Kalender
Bazı Günlerden: Adil İzci
Dağlarca Günlüğü'nden: Ertan Mısırlı
Günlük: Dinçer Sezgin
Ahmet Telli Güncesi:"Nida'ya Giriş +Şiirdeki Türkçe:Tuncer Uçarol
An (Günlüğümden...) Fatma Akilhoca

Erendiz Atasü ile Söyleşi: Nevzat Süer Sezgin
"Fikret'Siz Buraların Tadı Kalmadı" Tamer Öncül
Daskalosya (Öykü)  Semra Aktunç
Kemer (Öykü) Korkut Kabapalamut
Büyük Postane'den Sıra Dışı Bir Talep (Öykü) Hakan Sürsal

Kurşunkalem Kitap:
"Son Ruznameci" Türk Sineması'nın "Eskimeyen Yeşilçam'lısı"Fikret Hakan/ Nezihe Altuğ
"Ateş Dili":Lirik Bir Manifesto...Vicdani Bir Çağrı-/Faize Özdemirciler
Ağlama Smyrna Döneceğim/ Zübeyde Seven Turan
Şiir Bahçesinin Genç Yolcuları/ Bülent Güldal

Şiirler

Memed Arif B.-Yansı Kamaştırdı Gözlerimi
Pelin Özer - Hayyam'ın Düş Gördüğü Kayalıkta
Gürgenç Korkmazel - O De
Mehmet Rayman -Kara Çadır
İlkay Coşkun - Dönence
Hakan Cem - Minyatürler
Taner Cindoruk - Gürültü
Dinçer Sezgin -  An Beni
Atila Er - Dilenci Yakarışı Ahmaklığım
Dilek Değerli - Sırça Balık    
Bedri Karayağmurlar - Acının Tadı Yaşamak
Necati Albayrak - Söz Havli    
Hüseyin Hatipoğlu - Ev Sahibi
Yusuf Turhallı - Matilda
Sabahattin Yalkın - Gece'celer-1, Gece'celer -2
Ünsal Çankaya - Bil Ki
Emre Şahinler - Riquel ve İmge
Mehmet Girgin -  Eski Ve Yeni
Süreyya Güven - İzmir...
Özge Sönmez - Düpedüz Cinayet
Özgür Yılmaz -Bir Hırsız,Bir Aşk, Bir De Nietzche
Hıdır Işık -Yağmuru Ört Sesin Üşümesin
Özgür Kalaycı - Akşam Geçiyor
Tamer Öncül - Erkendi Daha (Arka Kapak Şiiri)

0
5221
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage